sporten gewoonte

Zo maak je van sporten een goede gewoonte

We weten allemaal dat regelmatig bewegen goed is voor onze gezondheid. Het houdt ons soepel en sterk, verhoogt de weerstand en het reduceert stress en angst. Maar laten we eerlijk wezen: soms is het gewoon ontzettend moeilijk om de motivatie en tijd te vinden om ook daadwerkelijk te gaan sporten. Een lange dag op het werk, pijn in de knie, een flinke maaltijd, een slecht humeur, een regenachtige dag: er is altijd wel een excuus te vinden om niet naar de sportschool te gaan of in beweging te komen. Hoe kun jij jezelf motiveren om toch die stappen te zetten, die sportles bij te wonen of gewoon in beweging te komen? In dit artikel leg ik uit hoe je van sporten echt een goede gewoonte kunt maken.

Stel haalbare doelen

sporten

Je wilt misschien wel elke dag 10.000 stappen halen of drie keer in de week naar de sportschool, maar wees eerlijk tegenover jezelf. Hoe realistisch zijn deze doelen? Vooral als je het lastig vindt om jezelf te motiveren om te sporten, kunnen uitdagende doelen haast onmogelijk voelen. De kans dat je het bijltje er helemaal bij neerlegt, is dan heel groot. Stel daarom realistische doelen voor jezelf en stel deze mettertijd bij om jezelf uit te blijven dagen. Vind je het nu lastig om die 10.000 stappen per dag te halen? Stel jezelf dan als doel om dagelijks 6.000 stappen te zetten. Het lijkt misschien heel weinig en makkelijk te halen, maar juist door dagelijks deze kleine overwinning te hebben, ben je veel gemotiveerder om deze goede gewoonte vol te houden.

Beloon jezelf

sporten

We zijn als volwassenen eigenlijk niet heel veel anders dan kinderen. We houden van een beloning wanneer we iets goed hebben gedaan. Alleen al deze beloning motiveert enorm om toch nog even een wandeling te maken of een yogales te volgen. Beloon jezelf op een manier die werkt voor jou. Zet geld apart voor die dure vakantie, geef jezelf echt goede sporttights cadeau na het behalen van een doel of ga samen met vriendinnen lekker uit eten na het hardlopen of de sportles. Het belangrijkste is om iets te hebben waar je het voor doet.

Koppel sporten aan andere activiteiten

sporten

Sporten wordt sneller een goede gewoonte wanneer je het koppelt aan een al bestaande gewoonte. Doe squats wanneer je jouw tanden poetst, kijk je favoriete serie op een hometrainer in plaats van op de bank of maak van je wekelijkse vriendenavond een bootcampuurtje. De mogelijkheden zijn eindeloos en door een al bestaande routine te koppelen aan een nieuwe activiteit went het sporten veel sneller. Bovendien werkt het stimulerend om samen te sporten. Zo kun je elkaar aansprakelijk houden en motiveren wanneer dit nodig is.

Maak plezier

sporten

Je kunt jezelf nog zoveel moed in praten en belonen, maar als je echt geen plezier hebt in een activiteit, wordt het erg lastig om hier een gewoonte van te maken. De tegenzin zal nooit helemaal verdwijnen. Probeer daarom een activiteit te vinden waar je echt plezier uit put. Vind je hardlopen niet leuk? Misschien dat rolschaatsen, hoepelen of dansen dan meer in jouw straatje past! Vind je een bezoek aan de sportschool vreselijk? Ga dan thuis aan de slag met sportlessen via YouTube. Ontdek wat je echt leuk vindt en de goede gewoonte volgt vanzelf!

banner


There are no comments

Add yours