gember weerstand

5 voedingsmiddelen die de weerstand verhogen

Voor een goede gezondheid is gezond en gevarieerd eten ontzettend belangrijk. Door veel groente en fruit te eten, voldoende vezels binnen te krijgen en regelmatig te variëren, krijgen we koolhydraten, vetten, vezels, eiwitten en alle vitamines en mineralen binnen die we nodig hebben. Dit is niet alleen goed voor onze algemene gezondheid, maar ook voor de weerstand. Veel van deze stoffen zijn namelijk belangrijk voor goede afweer tegen bacteriën en virussen. Om jouw weerstand een boost te geven heb ik een overzicht gemaakt van 5 voedingsmiddelen die de weerstand verhogen. Uiteraard is een goede weerstand opbouwen een complex proces, maar deze producten dragen daar zeker een flink steentje aan bij.

chilipeper

Gember

Gember wordt niet voor niets in zoveel geneestradities gebruikt om allerlei kwalen te verhelpen. Van maagklachten tot ontstekingen: gember biedt verlichting. Gember heeft een ontstekingsremmende werking en zit bovendien bomvol vitamines en mineralen.

Kurkuma

Ook kurkuma is tegenwoordig ontzettend populair in smoothies, shots en gerechten vanwege de gezondheidsvoordelen ervan. Al eeuwenlang wordt kurkuma gebruikt voor het genezen van ontstekingen, het verbeteren van de spijsvertering en om de weerstand te verhogen. Vooral in combinatie met zwarte peper heeft kurkuma optimaal effect.

Chilipeper

Chilipeper geeft ieder gerecht een fijne kick, maar ook voor de gezondheid is het een goede oppepper. De capsicaïne in de peper is goed voor de luchtwegen, de bloedcirculatie én de weerstand. Chilipepers zitten bomvol vitamine C en de capsicaïne heeft een antibacteriële werking.

Knoflook

Sommige mensen zijn er gek op en andere mensen houden er helemaal niet van. Knoflook is in veel wereldkeukens een onmisbaar ingrediënt. Niet alleen vanwege de smaakrijkdom, maar ook vanwege de vele gunstige effecten van knoflook. Dit ingrediënt is goed voor het hart en de bloedvaten, helpt bij verkoudheid en griep en ondersteunt het immuunsysteem.

Blauwe bessen

Blauwe bessen zijn natuurlijk heerlijk in pancakes, muffins of bij de yoghurt, maar wist je dat bessen ook heel goed zijn voor de weerstand? Bessen zitten boordevol antioxidanten. Daarnaast bevatten de bessen ook veel vitamines en mineralen. Het is niet voor niets dat Dr. Greger dagelijks een handje bessen aanraadt in zijn Daily Dozen voor een gezond lichaam.



There are no comments

Add yours