winter

5 tips om gezond de winter door te komen

De dagen zijn alweer korter en kouder en de winter is duidelijk in aantocht. Nog even en dan staan de feestdagen voor de deur. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik worstel altijd erg met mijn gezondheid in de winter. In de lente en zomer zijn we nu eenmaal een stuk actiever en vaker buiten. In de winter is het koud, krijgt onze weerstand flink wat te verduren en zien we lang niet genoeg zonlicht. Om deze winter toch fit te blijven, heb ik 5 tips om een rij gezet om gezond de winter door te komen.

#1 Ga naar buiten

buiten in de natuur

Het is heel verleidelijk om in deze koude en regenachtige maanden van het jaar lekker binnen te blijven, maar voor ons welzijn is het echt beter om toch elke dag even naar buiten te gaan. Vooral nu veel mensen dagelijks thuiswerken is het risico anders groot dat je nauwelijks buiten de deur komt. Een half uurtje naar buiten op een dag geeft je wat zonlicht op jouw gezicht en wat frisse lucht in de longen. Bovendien is een wandeling van een half uurtje ook goed voor de algehele gezondheid.

#2 Gebruik supplementen

voedingssupplementen

Er zijn door het jaar heen een aantal supplementen die ik sowieso slik. Dit zijn aanvullingen op mijn eetpatroon om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Ik slik dagelijks bijvoorbeeld extra magnesium, vitamine B12 en vitamine D. Dit is natuurlijk heel persoonlijk; iedereen heeft een andere leefstijl en behoefte aan andere supplementen. Toch kan ik iedereen aanraden om vitamine D bij te slikken, vooral in de wintermaanden. We hebben vitamine D hard nodig om calcium uit onze voeding op te nemen en het speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling en het behoud van stevige botten en tanden en een goede werking van de spieren en het immuunsysteem. Zelf een matig tekort aan vitamine D kan al leiden tot allerlei vervelende klachten, zoals vermoeidheid, lusteloosheid, spier- en gewrichtspijn en angstproblemen. Vitamine D maakt het lichaam zelf aan onder invloed van zonlicht, maar in Nederland zijn er maar weinig mensen die voldoende zonlicht krijgen om hun vitamine D voorraad op peil te houden, helemaal in de winter. Verdiep je dus zeker eens in de voordelen van supplementen.

#3 Kom in beweging

wandelen

Ik vind het in de koudste maanden van het jaar altijd heel verleidelijk om, na een drukke dag, met een dekentje op de bank te zitten en zo min mogelijk plannen te maken of buiten de deur te komen. Toch is het juist in deze maanden van het jaar belangrijk om in beweging te komen. We hebben de beweging nodig om fit te blijven en onze weerstand op peil te houden. Vind daarom een sport die je leuk vindt om in de wintermaanden te beoefenen. Dit kan bij een sportclub zijn, maar ook net zo goed een fitnessroutine vanuit huis zijn. Zelfs een wandeling van een half uurtje op een dag is al een hele verbetering.

#4 Eet gezond

groente

Ons lijf kan wel wat hulp gebruiken in het griepseizoen en om gezond de winter door te komen. Daarom is het belangrijk om gezond te eten in deze tijd van het jaar. Natuurlijk is het heerlijk om je tegoed te goed aan pepernoten, chocoladeletters en al het andere lekkers in de schappen, maar vergeet ook zeker niet om voldoende groente en fruit te eten. Een manier om eenvoudig meer groente te eten is door te lunchen met een kom soep. Het is lekker, verwarmend én zit boordevol groenten. Het is een kleine aanpassing met grote voordelen voor de gezondheid.

#5 Was je handen

wassen

In de wintermaanden kampen veel mensen met griepjes en verkoudheden. En nu met het coronavirus willen we ziek worden natuurlijk helemaal vermijden. Om gezond te blijven in de winter, en de kans te verkleinen dat je iets oploopt, is het belangrijk om de hygiënemaatregelen goed in acht te nemen. Vergeet daarom niet om zeer regelmatig de handen te wassen. Het is een kleine gewoonte met veel effect.

Dit artikel is een samenwerking met Goldea Health. Lees voor meer informatie mijn disclaimer.



There are no comments

Add yours