relax stress

7 tips om effectief stress te verminderen

Iedereen ervaart zo nu en dan wel eens spanning en stress. Een examen, een belangrijke meeting of een verhuizing: het zijn allemaal redenen om spanning en stress te ervaren. Op zich is er dus niets mis met stress en spanning. Na een tijdje wordt de hartslag vanzelf rustiger en zal de bloeddruk weer gaan dalen. Lichaam én geest kalmeren zo weer en kunnen herstellen. Het wordt echter problematisch wanneer spanning en stress van meer chronische aard zijn. Te veel mensen ervaren tegenwoordig langdurige spanning door werkdruk, sociale verplichtingen, problemen thuis en de algemene gehaastheid van het leven. Het lichaam en de geest krijgen geen tijd meer om te ontspannen, met alle gevolgen van dien. In dit artikel vertel ik meer over de impact van stress op onze gezondheid én geef ik 7 handige tips om stress effectief te verminderen.

De gevolgen van stress

stress

Iedereen is wel bekend met de directe gevolgen van spanning of stress. Het lichaam reageert op spanning door de hartslag en bloeddruk te verhogen, de ademhaling te versnellen, de alertheid te vergroten en door adrenaline aan te maken. Deze reacties zijn niet altijd even prettig, maar stellen ons wel in staat om paraat te zijn en direct te handelen op potentieel gevaar. Een gezonde dosis spanning kan dus zelfs bijdragen aan een betere prestatie.

Het wordt een ander verhaal wanneer de spanning vaker terugkomt of de stress van meer chronische aard is. De fysieke reactie is dan niet langer meer functioneel en kan zelfs verstorend werken voor het dagelijks functioneren. Stress op de lange termijn heeft een aantal heel nare gevolgen. Zo kun je moe, lusteloos, gespannen, emotioneel, somber, vergeetachtig en somber zijn. Langdurige spanning kan bovendien leiden tot depressiviteit, een verminderde weerstand, maagklachten, spierklachten, hoofdpijn, slaapproblemen en zelfs hart- en vaatziekten. Het is dus van essentieel belang dat er wordt ingegrepen bij langdurige spanning en stress.

Tips om stress te verminderen

Er zijn diverse manieren waarop je elke dag actief kunt werken aan het verminderen van stress en spanning. Zo zorg je ervoor dat de spanning zich niet opbouwt en voorkom je bovengenoemde klachten. Deze tips helpen ook bij het verminderen van bestaande klachten. Kies vooral iets dat past bij jou en maak er een dagelijkse of wekelijkse gewoonte van. Zie het als een investering in jouw eigen gezondheid.

Bewegen

De meest effectieve manier om stress te verminderen, te werken aan een betere nachtrust en een gezonder lichaam is door vaker in beweging te komen. Door de manier waarop ons leven is ingericht, bewegen mensen doorgaans veel te weinig. Regelmatig de benen strekken, een lange wandeling maken of op de fiets naar het werk helpt al enorm om de gezondheid te bevorderen en stress te verminderen.

Baden

Voor veel mensen is een warm bad, of een douche, een ideale manier om te ontspannen. De warmte ontspant de spieren en het biedt je de gelegenheid om even helemaal nergens aan te denken. Voeg nog een heerlijk geurtje toe aan het bad, sluit je ogen en je waant je even helemaal weg.

stress verminderen bad

CBD olie

Veel mensen met slaapproblemen, stress of fysieke klachten krijgen het advies om eens CBD olie te proberen. Deze olie bevat cannabidiol: een werkzame stof afkomstig van de hennepplant. Deze stof werkt niet alleen kalmerend, maar het verbetert ook de slaap, vermindert fysieke pijn en het werkt angstverminderd. De meeste soorten CBD olie bevatten bovendien geen THC. Zo ervaar je de voordelen ervan zonder in een roes te raken. Er zijn verschillende soorten CBD olie te koop. Let bij de aanschaf op het percentage en bouw het gebruik rustig op voor de beste ervaring. Vind je het lastig om de CBD olie te nemen in druppelvorm? Dan zijn er ook CBD capsules verkrijgbaar.

Mediteren

Iedereen met stressklachten heeft ongetwijfeld wel eens het advies gehad om ‘gewoon eens te mediteren’ of ‘zich te verdiepen in mindfulness’. Het is vaak een frustrerend advies wanneer je veel stress ervaart en het idee hebt dat je geen tijd of geen zin hebt om rustig te zitten en even niets te doen. Toch ga ik ook hier het belang van meditatie benadrukken. Je hoeft echt geen geoefende yogi te zijn om de voordelen van mediteren te ervaren. Een paar minuutjes per dag de tijd nemen om bewust te ademen, en om even tot jezelf te komen, kan ook al wonderen doen voor jouw mentale en fysieke gezondheid. We gunnen onszelf die rust vaak niet. En dat terwijl we het vaak zó nodig hebben. Als je het lastig vindt om te mediteren, kun je gebruik maken van één van de vele handige meditatie apps die beschikbaar zijn. Zo wordt je stap voor stap begeleid in het proces.

Op tijd naar bed

Voor veel mensen is ‘s avonds het enige moment van de dag dat ze even een moment voor zichzelf hebben. De kinderen liggen op bed, het werk is gedaan en jouw favoriete programma is op tv. De verleiding is dan groot om lekker lang op te blijven. Op zich is er niets mis met deze me-time ‘s avonds, maar het zorgt er voor veel mensen wel voor dat ze lang niet genoeg slaap krijgen gedurende een nacht. Als je ‘s ochtends vroeg op moet staan, is het doorgaans niet zo verstandig om na 12 uur ‘s nachts naar bed te gaan. Een volwassene heeft namelijk gemiddeld 7 tot 9 uur slaap nodig. Maak er dus een goede gewoonte van om op tijd naar bed te gaan. Je zult je dan echt meer uitgerust, energieker en meer in balans voelen. Een goede nachtrust doet wonderen voor ons welzijn.

stress verminderen

Praat erover

Er zijn zoveel mensen die een hoofd vol met zorgen hebben die ze met niemand bespreken. We hebben allemaal het idee dat we het zelf kunnen oplossen. We willen vooral niemand tot last zijn, niemand om hulp vragen en geen tijd verspillen. En dat is ontzettend jammer, want juist door over zorgen en problemen te praten, kom je eenvoudiger tot een oplossing. Bovendien lucht het praten alleen al enorm op en dit kan de stress en spanning enorm verminderen. Schroom dus niet om je zorgen en spanning te delen met een partner, familielid, vriend(in) of een professional.

Schrijf van je af

Als je het lastig vindt om over jouw zorgen en spanning te praten, kan het ook al flink helpen om het op papier te zetten. Dit kan middels een agenda, een bullet journal, een dagboek of een simpel leeg vel papier. Wordt alles je te veel? Pak pen en papier en schrijf alles op waar jij je zorgen over maakt. Door de zaken te visualiseren, krijg je er meer grip op. Bovendien geeft het je de mogelijkheid om gedachten te ordenen, plannen te maken, prioriteiten te stellen en zaken te delegeren. Dit kun je op elk gewenst moment doen en het zal de drukte in je hoofd direct verlichten.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met hennepolie.nl. Lees voor meer informatie mijn disclaimer.



There is 1 comment

Add yours

Post a new comment