Steeds meer mensen sluiten zich af voor de negativiteit van alledag en volgen het nieuws niet meer. De negatieve berichtgevingen worden ervaren als deprimerend en de manier waarop het nieuws tegenwoordig wordt gebracht lijkt vooral sensatiebelust te zijn en enkel en alleen nog te draaien om kijkcijfers en shockwaarde. Ik besloot jaren geleden ook om het nieuws niet meer te volgen en de kranten niet meer te lezen, maar ik vind het af en toe toch jammer om zo niet meer op de hoogte te zijn van alle actualiteiten. Ik heb het volgen van het nieuws dus toch weer opgepakt, maar ik heb besloten selectiever te zijn in mijn aandacht en ook vooral mijn aandacht te richten op de dingen die wel positief zijn. Omdat ik positiviteit graag verspreid, heb ik besloten elke week het beste, leukste, mooiste en meest ontroerende nieuws met jullie te delen in de rubriek ‘Dat is pas goed nieuws’.
Grootste offshore windpark in Scandinavië geopend
Deze week is het nieuwe offshore windpark Kriegers Flak officieel geopend. Het windpark bevindt zich in de Baltische Zee, zo’n 15 tot 40 kilometer van de Deense kunst, en is onderdeel van Vattenfall. Het nieuwe windpark is het grootste windpark van Scandinavië en zal de Deense productie van windenergie met 16% verhogen. Wat een stap voorwaarts!
Local Food Challenge
Om lokale producten en samenwerkingen binnen de regio te stimuleren, heeft Gemeente Amsterdam, in samenwerking met diverse partijen, een wedstrijd opgezet. Tot en met 2 november kunnen boeren en Amsterdamse voedselondernemers zich aanmelden voor de Local Food Challenge. De koppels met de meeste potentie krijgen de kans om hun idee te presenteren aan de jury en de winnaar krijgt de titel ‘Local Food Hero 2021’. Daarnaast krijgt het winnende team professionele ondersteuning om het idee verder uit te werken. Aanmelden voor de challenge kan via de website van Van Amsterdamse Bodem.
LOOS Utrecht
Steeds meer mensen doen hun dagelijkse boodschappen heel bewust. Mensen kiezen steeds vaker voor lokale, biologische en eerlijke producten die het liefst zo duurzaam mogelijk verpakt zijn. Helaas laat het aanbod in veel supermarkten nog flink te wensen over. Daarom besloten vier jonge ondernemers in Utrecht een concept te ontwikkelen om mensen te helpen om hun boodschappen verpakkingsvrij te doen. Met LOOS lanceren ze een mobiele verpakkingsvrije supermarkt onder de naam Silo. LOOS is in november 2020 ontstaan en door middel van een crowdfunding hopen ze nu voldoende geld bij elkaar te krijgen voor het realiseren van hun mobiele verpakkingsvrije supermarkt. Zo kunnen ze duurzaam en flexibel de hele stad door om mensen te voorzien van hun verpakkingsvrije boodschappen. Wil jij bijdragen aan dit mooie initiatief? Neem dan een kijkje op de crowdfundingspagina van LOOS.
Het is heel belangrijk om ook het goede nieuws te noemen. Als media maar ook de consumenten van media niet zo gefocust waren op alles wat fout gaat zouden we zien dat het meeste nieuws wat je kunt brengen goed nieuws is.