Steeds meer bedrijven zien het belang van duurzaam ondernemen en duurzame producten in. Dat is goed nieuws, want de producten die we gebruiken hebben een enorme impact op de aarde. En elke duurzame ontwikkeling op dit gebied is een stap voorwaarts. Wees echter wel waakzaam. Niet alle bedrijven kunnen die duurzame claims waarmaken. Dat noemen we greenwashing: een bedrijf doet zich duurzamer voor dan het werkelijk is, levert geen bewijs voor de duurzame claims of strooit met zinloze kreten die eigenlijk nietszeggend zijn. Greenwashing kan heel duidelijk zijn, maar vaker is het heel subtiel en zijn de duurzame claims die worden gemaakt moeilijk te te verifiëren. Toch zijn er genoeg manieren om greenwashing te herkennen en te controleren.
Keurmerken
De meest eenvoudige en duidelijke manier om de duurzaamheid van een product te controleren is door middel van keurmerken. Er zijn talloze erkende keurmerken die aangeven hoe producten scoren op factoren als duurzaamheid, diervriendelijkheid en eerlijke handel. Heeft het product de keurmerken om de duurzame claims te ondersteunen?
Jaarverslagen
Wil je echt diep duiken in de claims die bedrijven maken? Controleer dan de jaarverslagen. Vaak staan deze op de website van de desbetreffende onderneming. Deze jaarlijkse verslagen geven inzicht in het beleid dat het bedrijf heeft gevoegd, de visie voor de toekomst en de cijfers om dit te onderbouwen. Er wordt zo direct duidelijk of de duurzame claims überhaupt op de agenda staan.
Questionmark
Heb je geen zin om de jaarverslagen door te spitten of op de website van een bedrijf op zoek te gaan naar meer informatie over het duurzame beleid? Breng dan een bezoek aan de website van Questionmark. Zij hebben dit werk namelijk al voor je gedaan voor heel veel branches en bedrijven. Het is een organisatie die onafhankelijk onderzoek doet naar de duurzaamheid van de producten die wij dagelijks gebruiken. ‘Wat is het verhaal achter het product dat je koopt’ is de vraag die zij zichzelf en de consument stellen. Ze streven naar transparantie over de productie en de achtergrond van de producten en doen hier gedegen onderzoek naar.
Overig assortiment
Het komt ook steeds vaker voor dat een bedrijf een specifieke duurzame lijn of een bepaald ‘eerlijk’ product op de markt brengt ter aanduiding van goede wil. Nu juich ik elke duurzame stap toe, maar soms dient dit product of deze lijn enkel als window dressing: iets wordt mooier voorgesteld dan het daadwerkelijk is. Wil je weten of het bedrijf wel echt duurzame bedoelingen heeft? Kijk dan eens naar het overige assortiment. Als het bedrijf de duurzame vooruitgang beperkt tot één product of lijn, is er nauwelijks te spreken van duurzame ambities.
Gezond verstand
Hoe misleidend en rooskleuring sommige reclames en kreten ook kunnen zijn, met gezond verstand kom je een heel eind wat betreft het ontmaskeren van deze greenwashing. Klinkt iets te mooi om waar te zijn, vertrouw dan op je onderbuikgevoel. Trek je wenkbrauwen op bij ‘vage’ claims als ‘100% natuurlijk’, ‘ambachtelijk’ en ‘bewuste keuze’. Blijf een kritisch consument, hoe lastig dit soms ook kan zijn.
Als iets in dik bruin karton of een bruin zakje ,waar dan een dikke laag plastic in blijkt te zitten dan is dat al verdacht. Of het nu aardappels, boekweit meel of zeep is. Ik ben er zo vaak in gevlogen. Vaak veel duurder. Helemaal natuurlijk staat de verkoopster dan te beweren. Gemaakt van palmolie. Of die panamalaarzen. Grote bruin kartonnen doos. Dan denkt men al dat het helemaal goed is.