weekplanning

Onmisbare tips voor een realistische weekplanning

Het is een algemeen bekend probleem: onze agenda’s lopen elke week langzaam weer vol met afspraken, verplichtingen, taken en plannen. Zodanig vol dat we nauwelijks tijd overhouden voor leuke dingen of de broodnodige rust. En juist dat is zo belangrijk. Want hoe houd je zo’n druk leven vol als je nooit even je voet van het gaspedaal af kunt halen? Daarom deel ik vandaag een aantal onmisbare tips voor een realistische weekplanning. Zo werk je toe naar een planning die goed vol te houden is en waar je ook de nodige tijd hebt voor de dingen die écht belangrijk zijn in het leven.

#1 Houd een agenda bij

agenda

Het klinkt als een inkoppertje, maar je zult niet geloven hoeveel mensen er zijn die geen gebruik maken van een agenda. Het wordt natuurlijk knap lastig om je tijd efficiënt in te delen als je er geen zicht op hebt. Schaf dus een mooie agenda aan of maak gebruik van een online agenda. Plan hier voortaan al jouw afspraken in zodat je een een helder overzicht hebt.

#2 Noteer alle activiteiten

agenda

Veel mensen hebben de neiging om hun agenda alleen te gebruiken voor het noteren van afspraken, maar er gebeurt nog zoveel meer in een week dat onze tijd opslokt. Gebruik je weekplanning dus ten volle en noteer echt elke activiteit die je op de planning hebt staan. Dus ook de sportclub, de vergaderingen, de ritjes van en naar school van de kinderen en het bezoekje aan de familie. Pas dan heb je een realistische overzicht van de beschikbare tijd in een week.

#3 Wees realistisch over tijd

vergadering

Bij het inplannen van alle afspraken in de agenda is het ook belangrijk om realistisch te zijn over tijd. Je kunt die vergadering wel inplannen in de agenda, maar vergeet ook zeker niet de tijd die je daarnaast kwijt bent aan het voorbereiden van de vergadering, het napraten na de vergadering en de reistijd. Plan ook deze tijd rondom de afspraak in. Zo kom je die dag niet in tijdsnood.

#4 Plan ook de activiteiten van overige gezinsleden in

agenda

Natuurlijk heb je zelf de nodige afspraken in de agenda staan, maar vergeet zeker ook de overige gezinsleden niet. Maar al te vaak hebben afspraken van gezinsleden invloed op jouw weekplanning. Want wie kookt er als de partner laat thuiskomt? Wie brengt de kinderen naar muziekles? En als ouder sta je in het weekend toch vaak langs de lijn tijdens de voetbalwedstrijd? De plannen van gezinsleden hebben direct invloed op jouw planning.

#5 Plan me-time ook in

relax

Door alle activiteiten op de weekplanning kom je vaak niet aan jezelf toe. En juist die oplaadtijd is zo nodig om de hele week goed te kunnen presteren. Zie die tijd voor jezelf dan ook als net zo belangrijk als de overige plannen. Prik een dag en zet het ook écht in de agenda. Dan weet je zeker dat je er een prioriteit van maakt.

#6 Zeg vaker nee

agenda

Als je alle voorgaande tips gaat toepassen, zul je misschien wel tot de ontdekking komen dat je teveel wilt doen in de tijd die je hebt. Het wordt dus cruciaal om te minimaliseren in de agenda. De meest effectieve manier om dit te doen is door vaker simpelweg ‘nee’ te zeggen. Dat je een uitnodiging ontvangt voor een borrel, netwerkevent, verjaardag, feestje of opening betekent niet dat je er ook per se heen moet. Wees niet te vrijblijvend met je tijd. Voor elke uitnodiging die je accepteert, zeg je eigenlijk ‘nee’ tegen iets anders. ‘Nee’ tegen tijd voor jezelf, tijd met het gezin, een goede nachtrust of een avond op de bank met jouw favoriete boek. Vind je het moeilijk om te bepalen bij welke activiteiten je wel of juist niet aanwezig wilt zijn? Vraag jezelf dan af of je er zin in hebt als het vanavond zou zijn. Als je vanavond niet heen zou gaan, dan kun je er vrijwel zeker vanuit gaan dat je er over een maand ook geen zin in hebt.

#7 Houd ook jouw welzijn bij

agenda

Als je echt wilt weten hoe jouw functioneren wordt beïnvloed door jouw dagelijks leven dan is het dagelijks bijhouden van jouw welzijn een goed idee. Gebruik hiervoor een app of een bullet journal en noteer regelmatig hoe je gemoedstoestand is, wat jouw activiteiten waren en hoe jij je fysiek voelt. Door dit langere tijd te doen krijg je een helder overzicht van de relatie tussen de activiteiten die je doet en jouw welzijn. Misschien kom je wel tot heel belangrijke inzichten.



There are no comments

Add yours

CommentLuv badge