Steeds meer mensen sluiten zich af voor de negativiteit van alledag en volgen het nieuws niet meer. De negatieve berichtgevingen worden ervaren als deprimerend en de manier waarop het nieuws tegenwoordig wordt gebracht lijkt vooral sensatiebelust te zijn en enkel en alleen nog te draaien om kijkcijfers en shockwaarde. Ik besloot jaren geleden ook om het nieuws niet meer te volgen en de kranten niet meer te lezen, maar ik vind het af en toe toch jammer om zo niet meer op de hoogte te zijn van alle actualiteiten. Ik heb het volgen van het nieuws dus toch weer opgepakt, maar ik heb besloten selectiever te zijn in mijn aandacht en ook vooral mijn aandacht te richten op de dingen die wel positief zijn. Omdat ik positiviteit graag verspreid, heb ik besloten elke week het beste, leukste, mooiste en meest ontroerende nieuws met jullie te delen in de rubriek ‘Dat is pas goed nieuws’.
Europese verkiezingen
Verreweg het meest belangrijke goede nieuws deze week is natuurlijk de uitslag van de Europese verkiezingen. Ik moet bekennen dat ik ontzettend bang was voor de uitslag. Er leek in het publieke debat geen aandacht te zijn buiten rechts en extreem rechts en met de toenemende geluiden voor een Nexit en terug naar de gulden was ik best bang voor een enorme groei voor de PVV en FvD. Gelukkig bleek de angst ongegrond. De opkomst voor de verkiezingen was flink hoger dan de laatste verkiezingen en naast dat de PvdA de grootste partij is geworden, is er ook een groei voor GroenLinks te zien in de exitpolls. En alhoewel FvD een aantal zetels heeft gekregen, is de PVV met hetzelfde aantal zetels gedaald. Dus geen grote groei voor extreem rechts in het Europees parlement!
Fair Fashion Festival Groningen
Op 10 juni vind een nieuwe editie van het Fair Fashion Festival in Groningen plaats. Tijdens dit evenement, waar eerlijke mode centraal staat, kun je een modeshow bijwonen en aanschuiven bij diverse lezingen en workshops. Daarnaast wordt er een leuke markt georganiseerd met allerlei duurzame, lokale en tweedehands ondernemers. Het Fair Fashion Festival vindt plaats bij het Stadslab Groningen op maandag 10 juni. Meer informatie vind je op de Facebookpagina van het event.
The Flower Family
Alhoewel veel mensen echt kunnen genieten van een mooie bos bloemen in huis, is zo’n bos niet altijd even duurzaam. Gelukkig zijn er steeds meer manieren om voor een duurzamere bos bloemen te kiezen. Zo is de Nederlandse onderneming The Flower Family flink aan de weg aan het timmeren om de traditionele bloemensector te veranderen. Met een focus op mens, milieu en maatschappij willen de oprichters bloemen verkopen met een verhaal. Ze bieden duurzame en seizoensgebonden bloemen aan die zo snel mogelijk van de kweker naar jouw huis komen. Voor de levering werken ze samen met PostNL, waar de focus ligt op schone bezorging, en de bloemen worden bezorgd in recyclebare verpakkingen. De pilot is in 2017 gestart in Amsterdam en dit jaar zal The Flower Family officieel worden gelanceerd in heel Nederland. Houd vooral de website van The Flower Family in de gaten.
‘Stop met plastic’ bij National Geographic
National Geographic besteed de hele maand juni veel aandacht aan de huidige plasticproblematiek met hun ‘Stop met Plastic’ campagne. Met city clean-ups door het hele land, een online Plastic Plan en veel aandacht op tv en in de magazines geeft National Geographic een duidelijke boodschap af. Harm Edens is dit jaar de ambassadeur van de campagne. Op stopmetplastic.nl lees je wat jij kunt doen om deel te nemen aan deze campagne.
Slow Fashion Season
Vorig jaar werd de Slow Fashion Summer georganiseerd: een campagne om drie maanden lang geen fast fashion te kopen. 2.600 mensen deden mee en er werden volop kledingruilfeestjes georganiseerd, vintagemarkten afgestruind en kledingstukken gerepareerd. Dit jaar wordt de Slow Fashion Summer weer georganiseerd, dit keer onder de naam Slow Fashion Season, en hopen de organisatoren op 10.000 deelnemers! Van 21 juni tot 21 september zal de actie lopen. Geïnteresseerden die zich willen inzetten voor een duurzame zomer op fashiongebied kunnen zich aanmelden voor de actie via de crowdacting campagne op CollAction.