goed nieuws

Dat is pas goed nieuws! #97

Steeds meer mensen sluiten zich af voor de negativiteit van alledag en volgen het nieuws niet meer. De negatieve berichtgevingen worden ervaren als deprimerend en de manier waarop het nieuws tegenwoordig wordt gebracht lijkt vooral sensatiebelust te zijn en enkel en alleen nog te draaien om kijkcijfers en shockwaarde. Ik besloot jaren geleden ook om het nieuws niet meer te volgen en de kranten niet meer te lezen, maar ik vind het af en toe toch jammer om zo niet meer op de hoogte te zijn van alle actualiteiten. Ik heb het volgen van het nieuws dus toch weer opgepakt, maar ik heb besloten selectiever te zijn in mijn aandacht en ook vooral mijn aandacht te richten op de dingen die wel positief zijn. Omdat ik positiviteit graag verspreid, heb ik besloten elke week het beste, leukste, mooiste en meest ontroerende nieuws met jullie te delen in de rubriek ‘Dat is pas goed nieuws’.

Albert Heijn test plasticvrije groente

minimaliseren op boodschappen

De laatste jaren zijn de plastic verpakkingen om groente en fruit in de supermarkt enorm toegenomen. Dat is niet onopgemerkt gebeurd en steeds meer mensen uiten hun ongenoegen hierover. Afgelopen maand waren er flink wat mensen die hun beklag deden over de individueel verpakte paprika’s uit Spanje in de schappen van de Albert Heijn. De supermarktketen lijkt de klachten zeer serieus te nemen en startte deze week een heuse proef in hun vestiging in Hoofddorp met onverpakte agf-producten. De proef loopt een maand en in die maand worden meer dan 100 producten op de groente- en fruitafdeling plasticvrij aangeboden. Dit gaat om zowel biologische als niet-biologische producten. Er wordt onderzocht wat de reacties zijn van de klanten, maar ook wat het verpakkingsvrij aanbieden doet met de kwaliteit en houdbaarheid van de producten. Alleen producten als aardappels, uien, kruiden en gekoelde groente en fruit zijn uitgesloten. Ik vind het een fantastisch initiatief van de supermarkt en ik ben erg benieuwd naar de bevindingen. Wie weet wordt het onverpakte aanbod binnenkort landelijk ingevoerd.

Biologisch wordt betaalbaarder en toegankelijker

In Trouw was deze week een artikel te lezen over biologische groente en fruit. Uit een prijspeiling van de Consumentenbond is namelijk onlangs gebleken dat biologische producten in prijs af zijn genomen en in sommige gevallen zelf voordeliger zijn dan het A-merk in de supermarkt. Ook het aanbod is de laatste jaren flink toegenomen en steeds meer supermarkten hebben een ruim assortiment aan biologische huismerkproducten. Een goede ontwikkeling omdat biologisch zo voor een groot publiek beschikbaar wordt en ook steeds gangbaarder is.

Vegan Challenge

vegan food

Op maandag 1 april (geen grap!) gaat de Vegan Challenge van start. Deze challenge wordt twee keer per jaar georganiseerd door de Nederlandse Vereniging voor Veganisme. Tijdens de challenge worden deelnemers uitgedaagd om een maand lang veganistisch te eten. Dit houdt in dat ze geen vlees, vis, zuivel, eieren of andere dierlijke producten consumeren. De organisatie en community bieden steun en tips tijdens deze maand. Deze challenge wordt georganiseerd om mensen op een positieve manier kennis te laten maken met veganisme en om een bijdrage te leveren aan een diervriendelijkere wereld. Doe jij mee? Inschrijven kan via de website van de Vegan Challenge.

Vegan softijs bij IKEA

Nog meer spraakmakend foodnieuws deze week: IKEA kondigde namelijk aan dat zij vanaf half april in alle Nederlandse vestigingen veganistisch softijs zullen aanbieden met aardbeiensmaak. Een veganistisch hoorntje is nog in de maak, dus als vegan kun je voorlopig het ijs beter in een bekertje tappen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *