Steeds meer mensen sluiten zich af voor de negativiteit van alledag en volgen het nieuws niet meer. De negatieve berichtgevingen worden ervaren als deprimerend en de manier waarop het nieuws tegenwoordig wordt gebracht lijkt vooral sensatiebelust te zijn en enkel en alleen nog te draaien om kijkcijfers en shockwaarde. Ik besloot jaren geleden ook om het nieuws niet meer te volgen en de kranten niet meer te lezen, maar ik vind het af en toe toch jammer om zo niet meer op de hoogte te zijn van alle actualiteiten. Ik heb het volgen van het nieuws dus toch weer opgepakt, maar ik heb besloten selectiever te zijn in mijn aandacht en ook vooral mijn aandacht te richten op de dingen die wel positief zijn. Omdat ik positiviteit graag verspreid, heb ik besloten elke week het beste, leukste, mooiste en meest ontroerende nieuws met jullie te delen in de rubriek ‘Dat is pas goed nieuws’.
Een nieuwe soep van geredde groente
De groenteredders van Kromkommer hebben weer een nieuw product op de markt gebracht. Sinds deze week is de Knolselderijsoep van Kromkommer verkrijgbaar, gemaakt met appel en tijm en helemaal plantaardig, glutenvrij en vrij van toegevoegde suiker. Met iedere verpakking red je 150 gram knolselderij: groente die door hun ‘andere’ uiterlijk anders niet zou worden verkocht. Kijk snel op de website van Kromkommer voor verkooppunten.
Ben & Jerry’s stopt met wegwerpplastic
Het populaire ijsmerk Ben & Jerry’s heeft aangekondigd te stoppen met wegwerpplastic in hun winkels. Ze zullen vanaf april 2019 geen plastic lepels en rietjes meer aanbieden in hun winkels wereldwijd. Vanaf dat moment zullen zij de overstap maken op duurzamere alternatieven. Een fantastische stap voorwaarts natuurlijk, nu hun pints nog!
HEMA doet plastic wegwerpproducten in de ban
Deze week kondigde HEMA aan flink in te zetten op duurzaamheid. Nog dit jaar zullen alle plastic roerstaafjes, rietjes, wattenstaafjes en confetti verdwijnen uit de winkels. Deze producten zullen niet meer worden verkocht en worden vervangen door duurzamere alternatieven van metaal of van papier. Ook overige plastic producten in de winkels zullen de komende jaren onder de loep worden genomen en mogelijk duurzamer worden. HEMA koopt zoveel mogelijk van deze producten van gerecycled plastic of bioplastic te maken in de toekomst. Goed bezig HEMA!
jumbOok Jumbo verkleint plastic voetafdruk
Er zijn nog veel meer winkels actief bezig met het verduurzamen van hun filialen en hun assortiment. Zo ook supermarktketen Jumbo. Deze week maakte Jumbo bekend dat zij actief werken aan het verkleinen van hun plastic voetafdruk door het plastic van hun verpakkingen te verminderen. Zo krijgen de biologische avocado’s en kiwi’s vanaf dit voorjaar ook een natuurlijk etiket dat op de schil wordt ‘gebrand’ met behulp van lasertechniek, met als de gember en de pompoen. De flesjes voor de sinaasappelsap zullen binnenkort gemaakt worden van 50 procent gerecycled plastic en de bananen worden niet langer meer in plastic zakken verkocht. De supermarktketen doet momenteel ook onderzoek naar het gebruik van drinkbekers binnen hun supermarkten en kantoren. Zo hopen ze in kaart te brengen hoe de 27 miljoen (!) drinkbekers op jaarbasis het beste verduurzaamd kunnen worden. Ik ben benieuwd naar de bevindingen van dit onderzoek en hoe Jumbo in dit opzicht zal gaan verduurzamen.
Leuk om te lezen & weten!