De supermarktsurvivalgids

Leestip: De supermarktsurvivalgids

Toen ik jaren geleden het eerste boek van Teun van de Keuken, genaamd ‘Puur & Eerlijk’ opensloeg, verwachtte ik een kritische beschouwing van de voedsel- en duurzaamheidsindustrie. Dit was ik zo gewend van zijn consumentenprogramma’s en columns en mijn verwachtingen waren dan ook hoog gespannen. Zijn eerste boek bleek toen een verzameling columns te zijn en alhoewel het boek zeker de moeite waard was, hoopte ik nog steeds op een kritisch boek van Teun van de Keuken over al zijn bevindingen in de voedselindustrie. Dat boek is er nu eindelijk! Enkele maanden geleden is ‘De supermarktsurvivalgids’ uitgekomen: een boek vol onthullingen over voedselproducenten, supermarkten en marketeers en boordevol tips om je toch vooral niet te laten verleiden door valse claims, mooie plaatjes en vaag taalgebruik in de supermarkt.

Het boek ‘De supermarktsurvivalgids’ is opgezet als precies dat: een handleiding om door de supermarkt te navigeren zonder je te laten verleiden door mooie praatjes en plaatjes. De hoofdstukken in het boek zijn ook zodanig ingedeeld. Zo is er een sectie met tips, columns, kritische kanttekeningen en telefoontjes over alle afdelingen in de supermarkt, zoals de groente- en fruitafdeling, de zuivelkoeling, de diepvries en de broodafdeling. Teun van de Keuken licht diverse producten uit en deelt zijn kennis en tips over de productie van het product, de aankoop van de beste variant, het bewaaradvies en nog heel veel meer. Zijn tips worden afgewisseld met scherpe columns, algemene kritische kanttekeningen bij diverse claims (zoals de termen ‘eetrijp’ en ‘verbeterd recept’) en telefoontjes naar fabrikanten en supermarkten. Wat stijl en toon betreft lijkt het boek erg op ‘De Keuringsdienst van Waarde’ en laat dat toevallig één van mijn meest favoriete programma’s zijn!

Het hele boek is een genot om te lezen. Het is geschreven met de voor Teun van de Keuken zo herkenbare kritische blik en scherpe humor. Hij schroomt niet om fabrikanten en winkels te wijzen op hun verantwoordelijkheden, maar hij neemt ook regelmatig de supermarktklant zelf op de hak die veelal de voorkeur geeft aan goedkope producten en zich sneller laat verleiden door een mooi plaatje op de voorkant dan de ingrediëntenlijst te lezen. Ik kan het boek dan ook aan iedereen van harte aanbevelen omdat het je leert door loze kreten, plaatsing in de winkel en mooie plaatjes heen te prikken en leert te vertrouwen op je eigen zintuigen en boerenverstand.

‘De supermarktsurvivalgids’ is nu algemeen verkrijgbaar en onder andere bij Bol.com te bestellen voor € 20,-. Het boek is ook beschikbaar als e-book voor € 12,99. Wil je meer lezen van Teun van de Keuken? Dan kun je in het boek ‘Puur & Eerlijk‘ een verzameling columns lezen of zijn wekelijkse column in De Volkskrant volgen.

Dit artikel bevat affiliatelinks van Bol.com. Lees voor meer informatie mijn disclaimer.



There are 2 comments

Add yours

Post a new comment

CommentLuv badge