winterblues

5 natuurlijke oplossingen tegen de winterblues

De feestdagen zijn weer achter de rug en we zijn we over tot de orde van de dag. Tijdens deze korte en donkere dagen proberen we ons werk, onze studie en ons gezin draaiende te houden, maar veel mensen merken toch steeds meer dat ze wat somber worden. Sombere gevoelens in de wintermaanden komt veel voor. Als je in erge mate last hebt van negatieve gevoelens, lusteloosheid en vermoeidheid, kan er sprake zijn van een Seasonal Affective Disorder, oftewel een winterdepressie. Hiervoor zal echt professionele hulp gezocht moeten worden. Een veel grotere groep mensen rapporteert echter een afname van energie en een sombere stemming die niet zodanig ernstig is dat er sprake is van een depressie, maar wel aanwezig genoeg is om verstorend te zijn voor het dagelijks functioneren. Dit wordt ook wel een winterblues genoemd. Uit onderzoeken blijkt dat deze winterdip vaker voorkomt in noordelijke gebieden waar er een afname is van daglicht tijdens de wintermaanden. De relatie tussen daglicht, stemming en bioritme wordt dan ook keer ook keer bevestigd in deze onderzoeken. Helaas kun je niet altijd iets doen aan waar je de winter doorbrengt, maar gelukkig zijn er genoeg natuurlijke oplossingen tegen deze winterblues. 

#1 Ga naar buiten

winter

Tijdens de wintermaanden hebben we al vrij weinig daglichturen, maar omdat we veel tijd binnenshuis doorbrengen, krijgen we ook op deze uren vrijwel geen daglicht op ons gezicht. En dat terwijl natuurlijk licht zo ontzettend belangrijk is voor ons functioneren. Om de winterblues tegen te gaan, is het dus belangrijk om tóch naar buiten te gaan, ondanks de kou en het weer. Zorg ervoor dat je dagelijks in de frisse lucht komt door een ommetje te maken, op de fiets naar het werk te gaan of lopend boodschappen te doen. Een fijne lange wandeling in het weekend is ook heerlijk in de winter. Heb je nog meer behoefte aan licht? Misschien biedt lichttherapie of een daglichtlamp dan uitkomst. 

#2 Kom in beweging

sporten

Als je somber en vermoeid bent, heb je waarschijnlijk juist helemaal geen zin om van de bank of uit bed te komen, maar bewegen is ook hier het beste medicijn. Bij depressieve gevoelens wordt bewegen standaard aangeraden als onderdeel van de behandeling en bewegen werkt ook bevorderlijk voor de gezondheid en het humeur.

#3 Pas je dieet aan

5 producten uit de supermarkt die je zelf kunt maken

Het is het hele jaar door belangrijk om goed te letten op wat je eet en drinkt. Je wilt natuurlijk goed voor jezelf zorgen voor een optimale gezondheid. Tijdens de wintermaanden is het echter nog belangrijker om gebalanceerd en voedzaam te eten. De kou vraagt extra energie van ons en dat moeten we ons lichaam ook geven. De Ayurveda, de eeuwenoude Indiase gezondheidsleer, leert ons op een holistische manier naar onze gezondheid te kijken. Onze gezondheid is niet alleen hoe het ‘apparaat’ draait, maar ook wat we eten, hoe we emotioneel functioneren, hoe we genetisch ‘geprogrammeerd’ zijn en alle externe factoren die hierbij van invloed zijn. Volgens de Ayurveda zouden we ons voedingspatroon ook moeten aanpassen naar wat ons lichaam vraagt tijdens specifieke momenten in het jaar. In de winter zou ons lichaam vooral behoefte hebben aan warme, vullende en voedzame gerechten. Ik weet dat ik van mezelf in de zomer veel meer behoefte heb aan koude en lichte gerechten, terwijl ik in de winter veel meer snak naar zwaardere gerechten en het liefst twee keer per dag warm eet. Voel aan waar jouw lichaam behoefte aan heeft en eet zo voedzaam mogelijk.

#4 Slaap voldoende

slaapkamer

Het is het hele jaar door belangrijk om voldoende kwalitatief goede slaap te krijgen voor een goede gezondheid en weerstand, maar vooral in de winter hebben we hier baat bij. Zorg dus vooral voor voldoende slaap ‘s nachts en houd zoveel mogelijk een vast dag- en nachtritme aan. Dutjes doen wordt over het algemeen afgeraden in dit seizoen en bij een sombere stemming. Het neemt juist energie weg en verstoort het natuurlijk ritme.

#5 Neem supplementen

supplementen

Laat ik beginnen met te stellen dat ik geen voorstander ben van ongeïnformeerd supplementen slikken. Het is niet altijd effectief en soms werkt het zelfs tegen je. Maar omdat je in de wintermaanden zo weinig daglicht te zien krijgt, is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen zodat je geen tekorten opbouwt. Onze weerstand krijgt al heel wat te verduren in de herfst en winter en een tekort aan bepaalde vitamines of mineralen vergroot de kans op allerlei kwalen. Het meest belangrijke supplement om te overwegen is vitamine D. Ons lichaam maakt normaliter vitamine D aan onder invloed van zonlicht, maar aangezien we vrij weinig daglicht hebben in de wintermaanden, is een tekort aan vitamine D snel gebeurd. Het is dan ook verstandig om in de wintermaanden vitamine D bij te slikken. Ik heb zelf in het verleden een fors vitamine D tekort gehad en de klachten die hiermee gepaard gaan, onder andere oververmoeidheid, futloosheid en spierpijn, zijn geen pretje. Er zijn nog veel andere kruiden en supplementen die uitkomst kunnen bieden bij een sombere stemming. Zo is bijvoorbeeld Sint Janskruid een alternatief middel dat uitkomst kan bieden. 



There are 2 comments

Add yours

Post a new comment

CommentLuv badge