Groene Leugens

Leestip: Groene leugens

Enige tijd geleden ontving ik het boek ‘Groene leugens’ op mijn mat. Vol enthousiasme begon ik te lezen, want een kritisch boek over duurzame claims is natuurlijk fantastisch leesvoer. Toch heeft het weken geduurd voor ik het boek daarna weer oppakte. De verhuizing kostte mij al mijn tijd en het boek was daarbij ook geen licht leesvoer. Niet iets dat je op een saaie avond even oppakt om verder te lezen, vooral omdat het best confronterend is en de ogen opent voor een heleboel misstanden. Maar juist daarom zou het verplichte kost moeten zijn voor iedereen. ‘Groene leugens’ laat namelijk, zonder er doekjes om te winden, zien wat er echt schuil gaat achter al die holle frasen van de grootste bedrijven in de wereld.

Het boek ‘Groene leugens’ is geschreven door Kathrin Hartmann. Het boek gaat over een onderwerp dat eigenlijk aan de orde van de dag is, maar waar maar weinig over bekend is: greenwashing. Vorig jaar schreef ik al een uitgebreid artikel om dit concept meer bekendheid te geven. Er is sprake van greenwashing wanneer een merk of bedrijf zich duurzamer voordoet dan het werkelijk is. In veel gevallen wordt er meer tijd en geld gestoken in het ondersteunen van de claim duurzaam te zijn door middel van marketing dan het daadwerkelijk verduurzamen van het bedrijf. Erg jammer, want duurzaam heeft de toekomst en juist de grote bedrijven en merken zouden hier zoveel aan bij kunnen dragen. Maar daarom is het ook goed dat iemand als Kathrin Hartmann deze praktijken uit de doeken doet en dit soort claims ontmaskert voor wat ze echt zijn: greenwashing, en niets meer of minder.

Het boek ‘Groene leugens’ is ontstaan naar aanleiding van de film ‘The Green Lie’ die Kathrin Hartmann samen met de Oostenrijkse regisseur Werner Boote heeft gemaakt. We kennen deze regisseur ook wel van zijn bekroonde documentaire ‘Plastic Planet’. Samen reisden ze de wereld rond, op zoek naar de waarheid achter de groene claims van grote bedrijven. Ik heb de film nog niet gezien, maar na het lezen van het boek ben ik ontzettend nieuwsgierig geworden. Het boek geeft een confronterende weergave van hoe greenwashing van diverse bedrijven precies in zijn werk gaat. Van de olieramp en het optreden van BP tot de composteerbare t-shirts van biokatoen van C&A. Maar daarnaast schuwt ze ook ingewikkelde kwesties als Westers kolonialisme, de palmolie-industrie, de intensieve veeteelt, de misstanden in de kledingindustrie en omstreden organisaties en keurmerken niet.

Al op de eerste pagina’s wordt de toon van het verhaal gezet. Zonder er doekjes omheen te winden, maakt Kathrin Hartmann korte metten met onder andere de duurzaamheidsclaims van Nespresso, Coca Cola, Shell en Monsanto en de dubieuze certificering van Rainforest Alliance. Ook zet zij haar vraagtekens bij onze geavanceerde consumptiemaatschappij en ons collectieve gebrek aan kritische bevraging van initiatieven en bedrijven met hun duurzaamheidsclaims. Nu ik het zo opschrijf is het al een behoorlijke dosis informatie om te verwerken, laat staan wanneer je dit leest op de eerste pagina’s van het boek! Maar het boek is een eyeopener, zowel wat betreft de greenwashing praktijken van bedrijven als ons niet aflatende vertrouwen in het kapitalisme. Want we geloven massaal in het sprookje dat ‘de mensheid’ altijd iets heeft verzonnen om de zelfgeproduceerde problemen op te lossen, maar gaat dat wel lukken op deze manier?

Het boek ‘Groene leugens’ is nu algemeen verkrijgbaar en onder andere te bestellen bij Bol.com voor € 19,99. Het boek is ook verkrijgbaar als ebook voor € 12,99. Ben je, na het lezen van deze review of het boek, nieuwsgierig geworden naar de documentaire ‘The Green Lie’? Dan kun je de trailer (in het Duits) op de website van The Green Lie bekijken.

Deze review is geschreven naar aanleiding van een boek dat naar mij is toegestuurd en bevat affiliatelinks. Lees voor meer informatie mijn disclaimer. 



There are 7 comments

Add yours
  1. Sara

    Ik heb het boek ook net uit. Een erg interessant en zeker een eye opener. Na het lezen van het boek heb ik nog meer motivatie om bepaalde bedrijven/producten te mijden! Industrieën waar van ik wist dat ze niet goed bezig zijn bijken nog meer negatieve impact te hebben dan ik dacht.


Post a new comment

CommentLuv badge