goed nieuws

Dat is pas goed nieuws! #83

Steeds meer mensen sluiten zich af voor de negativiteit van alledag en volgen het nieuws niet meer. De negatieve berichtgevingen worden ervaren als deprimerend en de manier waarop het nieuws tegenwoordig wordt gebracht lijkt vooral sensatiebelust te zijn en enkel en alleen nog te draaien om kijkcijfers en shockwaarde. Ik besloot jaren geleden ook om het nieuws niet meer te volgen en de kranten niet meer te lezen, maar ik vind het af en toe toch jammer om zo niet meer op de hoogte te zijn van alle actualiteiten. Ik heb het volgen van het nieuws dus toch weer opgepakt, maar ik heb besloten selectiever te zijn in mijn aandacht en ook vooral mijn aandacht te richten op de dingen die wel positief zijn. Omdat ik positiviteit graag verspreid, heb ik besloten elke week het beste, leukste, mooiste en meest ontroerende nieuws met jullie te delen in de rubriek ‘Dat is pas goed nieuws’.

Londen verbiedt fast food reclames

londen

Afgelopen week kondigde de Londense burgemeester Sadiq Khan aan dat de advertenties voor junkfood per 25 februari 2019 worden geweerd uit het openbaar vervoer. Hij heeft dit besloten om de verleiding tijdens de dagelijkse reis van en naar school en werk weg te nemen. Na een lange dag werken of studeren zorgen deze reclames er namelijk voor dat mensen teveel worden verleid tot ongezond eten. Je zult binnenkort in Londen dus geen reclames voor hamburgers, patat of andere snacks meer vinden in de metro, taxi, bus of tram. 

Zero Waste raamsticker

zero waste lifestyle

Zero Waste Nederland heeft deze week een raamsticker gelanceerd om afvalbesparing en verpakkingsvrij boodschappen doen te stimuleren. Het blijkt namelijk dat veel consumenten en ondernemers wel positief staan tegenover het gebruiken van herbruikbare verpakkingen, maar de drempel wat hoog kan zijn. Met de raamsticker die duidelijk aangeeft dat eigen verpakkingen welkom zijn, hoopt de organisatie dat afvalbewuste klanten en ondernemers elkaar zullen vinden. De sticker is aan te vragen via de website van Zero Waste Nederland en met de hashtag #eigenverpakkingwelkom kun je als ondernemer aangeven dat mensen welkom zijn bij jouw winkel met eigen bakjes en zakjes.  

Treinreizen naar buitenland meer in trek

trein

Deze week was te lezen dat treinreizen naar het buitenland steeds meer in in trek zijn. Volgens NS International is dit te danken aan het groeiende milieubewustzijn van reizigers. Volgens recent onderzoek is duurzaamheid één van de meest belangrijkste redenen voor reizigers om gebruik te maken van de trein en het recente debat rondom CO2-uitstoot geeft een extra impuls aan treinreizen.

Jumbo start met het kweken van kruiden in de winkel

Jumbo

Bijna alle supermarkten in ons land zijn aan het experimenteren met nieuwe producten en diensten en verduurzaming. De nieuwste stap in de verduurzaming van Jumbo is het zelf kweken van kruiden in de winkel. Bij de Foodmarkt in Veghel is deze week een proef gestart om zelf basilicum te kweken in de winkel. De planten staan in de supermarkt in een duurzame kas waar ze in 5 weken tijd worden opgekweekt van kiemplant tot volwaardig basilicumplant, klaar voor de verkoop. De basilicum wordt vervolgens door één van de medewerkers voor de klanten afgeknipt. Door de duurzame en efficiënte teeltmethode met duurzame LED-lampen en specifiek lichtgebruik is het watergebruik zeer beperkt en worden er geen bestrijdingsmiddelen gebruikt. Op deze manier wil Jumbo de impact op het milieu verkleinen en de foodbeleving voor klanten vergroten. Ik vind het er erg tof uitzien en ben wel benieuwd hoe de proef gaat verlopen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *