Tweedehands producten zijn veel duurzamer (en voordeliger!) dan nieuwe producten en het is dan ook een heel goed teken dat de verkoop en aankoop van tweedehands spullen enorm in de lift zit. Waar we voorheen alles leken te doen via Marktplaats, zijn er tegenwoordig nog veel meer online platformen voor de verkoop van tweedehands producten. Dat is mooi, want dat betekent dat er een levendige online handel plaatsvindt en je steeds meer producten online kunt vinden. Maar dat betekent ook dat de concurrentie voor verkopers steeds forser wordt en dat je flink je best moet gaan doen om je te onderscheiden met jouw advertentie. Daarom deel ik graag 5 tips voor succes bij het online verkopen van jouw tweedehands spullen.
#1 Schrijf goede teksten
Als je snel en voor een goede prijs jouw spullen online wilt verkopen, is het belangrijk om jouw advertentie te voorzien van goede informatie. Maar al te vaak tref ik advertenties aan met minimale informatie en dat kan argwaan wekken of mensen al ontmoedigen. Je krijgt in de advertentie volop de gelegenheid om informatie over het product te leveren dus maak hier goed gebruik van. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter jouw producten ook gevonden worden via de zoekfuncties. Hierbij is ook de titel van de advertentie vaak van belang. Je wilt natuurlijk een sprekende kop voor jouw advertentie, maar vaak loont het meer om zoveel mogelijk praktische informatie in de titel te plaatsen. Denk vanuit de koper en je komt al een heel eind.
#2 Plaats duidelijke foto’s
Beeld verkoopt producten. We weten allemaal dat we meer interesse hebben in dingen met goede foto’s, maar toch volgen we dit advies lang niet goed genoeg op. Klik maar eens door een willekeurige online verkoopsite en je zult verbaasd staan van de vaak erbarmelijke kwaliteit van de foto’s. De foto’s zijn wazig, staan op z’n kop of ontbreken in zijn geheel. Je kunt niet verwachten iets te verkopen als je mensen geen goede preview biedt. Hoe hoger de vraagprijs, hoe belangrijker het is om kwalitatief goede foto’s te plaatsen. Het liefst meerdere foto’s met zoveel mogelijk details. Als je kleding gaat verkopen kan het trouwens ook geen kwaad om deze leuk te etaleren en een ‘sfeer’ te creëren. Het klinkt als veel werk, maar het kan de verkoop enorm stimuleren en je reputatie als verkoper goed doen.
#3 Kies het juiste platform
Natuurlijk is het handig dat er veel algemene verkoopsites zijn, zoals Letgo en Marktplaats, maar dat wil niet zeggen dat alles hier even goed verkoopt. Soms is het handig om jouw producten op een specifieke online marktplaats aan te bieden voor een groter bereik of de juiste doelgroep. Zo zijn er talloze platformen gespecialiseerd in de verkoop van kleding en accessoires en kun je voor de verkoop van jouw motor, caravan, camper of boot terecht op OSW. Op dit online platform worden vraag en aanbod voor diverse vervoersmiddelen samen gebracht en je kunt je voorstellen dat de kans dat je slaagt in de verkoop hier hoger is dan wanneer je een advertentie plaatst op een website waar mensen minder snel zullen zoeken op een caravan of camper. Ook jouw auto verkopen is mogelijk op het platform, waarbij je gebruik kunt maken van hun ervaring en netwerk.
#4 Houd de concurrentie in de gaten
Een advertentie tot in detail uitdenken is allemaal leuk en aardig, maar je bent nergens zonder een goede positie ten opzichte van de concurrenten. En daar heb je er online flink wat van, kan ik je vertellen. Voordat je een advertentie plaatst, ongeacht of het nu voor een kinderwagen, auto of kleding is, loont het om eerst uit te zoeken wie je concurrenten zijn en wat zij voor vraagprijs hanteren. Mensen die online winkelen kijken namelijk vooral naar de prijs en je zult niets verkopen als je veel duurder bent dan de concurrent. Ook als de advertentie al online staat, is het raadzaam om af en toe zelf even een zoekopdracht uit te voeren. Heeft de concurrentie de prijs laten zakken? Overweeg dan om daarin mee te gaan of een nieuwe advertentie te plaatsen.
#5 Wees bereikbaar
Eén van de meest genoemde ergernissen over online verkoopsites is de bereikbaarheid van de kopers en verkopers. Niets is vervelender dan dagenlang moeten wachten op een reactie van de verkoper en mensen haken dan ook al vrij vlot af als de verkopende partij niet snel genoeg reageert. Wees dus goed bereikbaar. Reageer zo snel mogelijk op berichten en vermeld eventueel jouw telefoonnummer bij de advertentie zodat je direct in contact staat met eventuele kopers. Zo zijn verkopen snel geregeld en zijn alle partijen tevreden.
Dit artikel is geschreven in samenwerking met OSW. Lees voor meer informatie mijn disclaimer.