goed nieuws

Dat is pas goed nieuws! #68

Steeds meer mensen sluiten zich af voor de negativiteit van alledag en volgen het nieuws niet meer. De negatieve berichtgevingen worden ervaren als deprimerend en de manier waarop het nieuws tegenwoordig wordt gebracht lijkt vooral sensatiebelust te zijn en enkel en alleen nog te draaien om kijkcijfers en shockwaarde. Ik besloot jaren geleden ook om het nieuws niet meer te volgen en de kranten niet meer te lezen, maar ik vind het af en toe toch jammer om zo niet meer op de hoogte te zijn van alle actualiteiten. Ik heb het volgen van het nieuws dus toch weer opgepakt, maar ik heb besloten selectiever te zijn in mijn aandacht en ook vooral mijn aandacht te richten op de dingen die wel positief zijn. Omdat ik positiviteit graag verspreid, heb ik besloten elke week het beste, leukste, mooiste en meest ontroerende nieuws met jullie te delen in de rubriek ‘Dat is pas goed nieuws’.

Carlsberg stopt met sixpack-ringen

minimaliseren in de koelkast

De Deense brouwerij Carlsberg stopt met de levering van hun sixpacks in sixpack-ringen. Deze ringen van plastic dragen bij aan de groeiende plastic afvalhoop en zijn als zwerfafval een gevaar voor heel veel dieren. Wie heeft de tragische afbeeldingen van dieren die vast zitten in die ringen niet gezien? Carlsberg zal in plaats van deze ringen hun sixpacks met een speciaal soort lijm aanbieden. Zo zijn de blikken stevig aan elkaar bevestigd, maar eenvoudig los te krijgen. Andere oplossingen voor de sixpack-ringen zijn biologisch afbreekbare plastic ringen, maar deze lijken geen succes te worden, en kartonnen ringen die je nog wel eens in de supermarkt ziet. Deze nieuwe lijmmethode is in elk geval weer een kleine stap in de goede richting.

Burberry stopt met bont en het verbanden van onverkochte items

Fashion

Het grote modehuis Burberry heeft afgelopen week aangekondigd dat zij hun producten niet langer meer zullen verbranden als deze onverkocht blijven. Want, geloof het of niet, dit doen zij en vele andere merken ook. De motivatie hierachter is het behoud van waarde van de items, maar het is natuurlijk een belachelijke praktijk waardoor het modemerk de laatste tijd erg negatief in het nieuws was. Daarnaast hebben ze aangekondigd om toe te werken naar een bontvrije collectie. Het is eigenlijk tragisch dat we hier blij mee moeten zijn, maar het is in elk geval weer een groot modemerk dat een stap in de goede richting doet.

De start van The Ocean Cleanup

plastic afval

Na jarenlange voorbereidingen is het vandaag dan zover: de grote installatie van The Ocean Cleanup van Boyan Slat wordt vandaag de Stille Oceaan opgesleept. Hier zal de installatie, bestaande uit een 600 meter lange buis in U-vorm, het plastic afval opvangen en zo de berg plastic afval drastisch verkleinen. Het model is natuurlijk uitvoerig getest, maar het blijft spannend of de installatie het werk goed doet en bestand is tegen de omstandigheden op volle zee. Ik hoop van harte dat het project een groot succes wordt!

Afriek x Tony’s Chocolonely

Tony's Chocolonely's tassen

Dat ik al jaren fan ben van Tony’s Chocolonely steek ik niet onder stoelen of banken en ook hun nieuwste project is weer ontzettend tof. In samenwerking met fair fashion merk Afriek hebben ze namelijk een limited edition lijn kleurrijke tassen gelanceerd, gebaseerd op de wikkels van de nieuwste Tony’s limited edition chocoladerepen. Elke tas is, net zoals elke wikkel, helemaal uniek en de tassen zijn gemaakt door het productieteam van Afriek in Kigali (Rwanda). De lijn wordt op 14 september gelanceerd en dan zijn de tassen exclusief verkrijgbaar in de Tony’s winkels en bij alle vestigingen van de Bijenkorf. Voor € 25,- ontvang je een Afriek tas naar keuze en de drie nieuwe limited edition repen, namelijk melk shortbread sticky karamel, blond met gekaramelliseerde pecan en puur cacaokoekjes karamel. De tassen zien er onwijs tof uit en die repen: yum!



There are no comments

Add yours

CommentLuv badge