goed nieuws

Dat is pas goed nieuws! #55

Steeds meer mensen sluiten zich af voor de negativiteit van alledag en volgen het nieuws niet meer. De negatieve berichtgevingen worden ervaren als deprimerend en de manier waarop het nieuws tegenwoordig wordt gebracht lijkt vooral sensatiebelust te zijn en enkel en alleen nog te draaien om kijkcijfers en shockwaarde. Ik besloot jaren geleden ook om het nieuws niet meer te volgen en de kranten niet meer te lezen, maar ik vind het af en toe toch jammer om zo niet meer op de hoogte te zijn van alle actualiteiten. Ik heb het volgen van het nieuws dus toch weer opgepakt, maar ik heb besloten selectiever te zijn in mijn aandacht en ook vooral mijn aandacht te richten op de dingen die wel positief zijn. Omdat ik positiviteit graag verspreid, heb ik besloten elke week het beste, leukste, mooiste en meest ontroerende nieuws met jullie te delen in de rubriek ‘Dat is pas goed nieuws’.

Ikea doet wegwerpplastic in de ban

IKEA

Ikea is de laatste jaren goed bezig op het gebied van duurzaamheid. Duurzaam winkelen kan prima bij de keten, maar ze zijn zelf ook actief bezig met het verduurzamen van hun werkwijze, hun winkels en hun assortiment. Zo maakten ze deze week bekend dat ze vanaf 2020 alle plastic wegwerpproducten in de ban zullen doen.  Ze zullen stoppen met de plastic rietjes, bordjes, bekertjes en tasjes en vanaf dat moment tevens de uitstoot van broeikasgas proberen terug te dringen door alleen nog maar hernieuwbare en gerecyclede producten te gebruiken.

Afval scheiden wordt steeds populairder

afval

Ik zeg niet dat recycling de oplossing is voor al onze milieuproblemen, maar het hergebruiken van grondstoffen is een goed begin. Gelukkig zien steeds meer mensen dat in. Op Zootje Geregeld las ik deze week dat steeds meer mensen uit eigen overtuiging hun afval scheiden in huis. Dit is gebleken uit een recent onderzoek van Maurice de Hond. Het laatste onderzoek van zijn bureau naar afvalscheiding dateert uit 2012 en toen bleek 70% van de mensen bereid te zijn hun afval te scheiden. In het meest recente onderzoek was dit gestegen naar 83%. Vooral mensen jonger dan 30 jaar zijn meer bereid om hun afval te scheiden.

Vivera introduceert de allereerste 100% plantaardige steak

Vivera

Deze week presenteerde Vivera de allereerste 100% plantaardige steak ter wereld! Nu heb ik, sinds ik vegetariër ben geworden, weinig trek in een steak, maar ik geloof zeker dat er veel mensen zijn die hier wel trek in hebben. De eerste levering van 40.000 stuks aan de Britse supermarktketen Tesco is al bijna uitverkocht! De nieuwe plantaardige steaks liggen vanaf maandag 11 juni in Nederland en België in de schappen. De producten zijn verkrijgbaar bij onder andere Albert Heijn, DEEN, Dirk van den Broek, Hoogvliet, JUMBO, Plus en Carrefour.

This is a good guide

Dit is een goede gids

Het ontzettend uitgebreide en informatieve handboek voor een duurzame lifestyle ‘Dit is een goede gids‘ van Marieke Eyskoot is in het Engels vertaald en sinds vorige week verkrijgbaar! Het boek is getiteld ‘This is a good guide’. Ken je nog iemand die dit boek écht moet lezen, maar geen Nederlands beheerst? Dan kun je die mensen vanaf nu ook de Engelstalige versie cadeau doen.

Jumbo introduceert natuurlijk etiket op biologische groente

Jumbo natuurlijk etiket

Enige tijd geleden maakte de wereld kennis met een nieuwe techniek op groente en fruit te etiketteren. Met behulp van lasertechniek kan een natuurlijk ‘etiket’ op een product worden geplaatst zonder dat hier papier of plastic voor nodig is. De nieuwe techniek was baanbrekend, maar werd tot dan toe nog niet veel toegepast. Daar lijkt nu verandering in te komen. Deze week maakte supermarktketen Jumbo bekend dat zij als eerste Nederlandse supermarktketen deze techniek bij enkele biologische producten gaat toepassen. Zo worden de verpakkingsmaterialen voor deze producten voortaan overbodig en dat scheelt weer een heleboel plastic! De proef begint deze zomer met het natuurlijke etiket op biologische gember, flespompoen en courgette. Ik hoop natuurlijk dat het snel wordt doorgevoerd op de rest van het assortiment.

Vegan winnaars van de AH product pitch 2018

Albert Heijn

Elk jaar organiseert Albert Heijn de Product Pitch: een initiatief om jonge ondernemers de kans te geven om hun vernieuwende producten te introduceren. De winnaars krijgen een geldbedrag voor hun product, coaching om het bedrijf te laten groeien en plek in de schappen van de supermarkt. De top drie van dit jaar bestond uitsluitend uit vegan producten, met een eerste plek voor Knakwortel: een plantaardige hotdog gemaakt van bospeen en gemarineerd met barbecuemarinade. De tweede plek was voor de vegan bites van SharpSharp Food en de derde plek ging naar de vegan en fairtrade chocolade voor op brood van Hagelswag. Ik kan niet wachten tot deze producten in de schappen van de Albert Heijn liggen!

Bron foto 4: Vivera
Bron foto 6: Jumbo
Bron foto 7: Albert Heijn



There are no comments

Add yours

CommentLuv badge