goed nieuws

Dat is pas goed nieuws! #44

Steeds meer mensen sluiten zich af voor de negativiteit van alledag en volgen het nieuws niet meer. De negatieve berichtgevingen worden ervaren als deprimerend en de manier waarop het nieuws tegenwoordig wordt gebracht lijkt vooral sensatiebelust te zijn en enkel en alleen nog te draaien om kijkcijfers en shockwaarde. Ik besloot jaren geleden ook om het nieuws niet meer te volgen en de kranten niet meer te lezen, maar ik vind het af en toe toch jammer om zo niet meer op de hoogte te zijn van alle actualiteiten. Ik heb het volgen van het nieuws dus toch weer opgepakt, maar ik heb besloten selectiever te zijn in mijn aandacht en ook vooral mijn aandacht te richten op de dingen die wel positief zijn. Omdat ik positiviteit graag verspreid, heb ik besloten elke week het beste, leukste, mooiste en meest ontroerende nieuws met jullie te delen in de nieuwe rubriek ‘Dat is pas goed nieuws’.

De lente is begonnen!

goed nieuws

Deze week is de lente dan toch eindelijk officieel begonnen. Natuurlijk zal het weer nog onvoorspelbaar zijn en kunnen we deze of volgende maand nog ineens een sneeuwbui of vrieskou voor onze kiezen krijgen, maar dat mag de pret niet drukken. De lentekriebels zijn volop aanwezig en niet meer te stoppen. Het huis moet schoon, de tuin moet lenteklaar worden gemaakt en we kunnen eindelijk genieten van dat heerlijke lentezonnetje en de opkomende bloemetjes en de knoppen in de bomen. Geniet ervan!

Eerste ‘Verspilling is Verrukkelijk’ schap is geplaatst

Verspilling is Verrukkelijk

Vorige week liet ik jullie kennismaken met Verspilling is Verrukkelijk: een platform waar mooie producten worden verkocht die zijn gemaakt van ingrediënten die anders zouden worden verspild. Met dit platform willen zij gezamenlijk uitdragen dat voedsel te waardevol is om te verspillen. Naast dit platform zullen de ondernemers ook gezamenlijk in diverse supermarkten een ‘verspillingsschap’ plaatsen waar deze heerlijke producten ook verkrijgbaar zijn. Het eerste ‘verspillingsschap’ bij de Jumbo in Wageningen en andere supermarkten zullen nog volgen.

Lidl stopt met de verkoop van plastic tassen
plastic tas

Deze week las ik op de website van de Belgisch krant De Standaard dat de Lidl gaat stoppen met de verkoop van plastic tassen aan de kassa. Nu is het voor klanten nog mogelijk om, tegen betaling, een plastic tas mee te krijgen, maar na de zomer zullen klanten enkel nog de keuze hebben uit duurzamere alternatieven, zoals een suikerrieten tas, een big shopper of een stoffen fairtrade tas. Voor nu geldt deze maatregel alleen voor de Belgische filialen, maar ik verwacht dat dit zeker ook zal worden ingevoerd in Nederland in de toekomst. Lidl heeft namelijk groots ingezet op duurzaamheid en de winkelketen wil het eigen plasticverbruik drastisch verlagen. Zo heeft de winkel ook als doelstelling om tegen 2025 alle producten van het huismerk te verpakking in 100% recyclebare verpakkingen. Goed bezig Lidl!

Ecover start de Clean World Revolution

Ecover

Lidl is niet de enige partij die zich inzet voor het terugdringen van plasticgebruik. Ook Ecover heeft als doel om tegen 2020 alle verpakkingen van hun schoonmaakproducten te produceren van 100% hergebruikt plastic. Ze zijn hier al goed mee op weg: deze week zetten zij de Clean World Revolution in en lanceerden zij hun nieuwste afwasmiddelfles, gemaakt van 100% gerecycled plastic dat ook nog eens 100% recyclebaar is na gebruik. Ecover is wat verpakkingen betreft sowieso altijd al een innovator geweest. Zo experimenteerden ze eerder al met flessen die voor 75% gemaakt waren van PlantPlastic en lanceerde ze in 2014 voor het eerst de limited edition Ocean Bottle.



There is 1 comment

Add yours

Post a new comment