Steeds meer mensen sluiten zich af voor de negativiteit van alledag en volgen het nieuws niet meer. De negatieve berichtgevingen worden ervaren als deprimerend en de manier waarop het nieuws tegenwoordig wordt gebracht lijkt vooral sensatiebelust te zijn en enkel en alleen nog te draaien om kijkcijfers en shockwaarde. Ik besloot jaren geleden ook om het nieuws niet meer te volgen en de kranten niet meer te lezen, maar ik vind het af en toe toch jammer om zo niet meer op de hoogte te zijn van alle actualiteiten. Ik heb het volgen van het nieuws dus toch weer opgepakt, maar ik heb besloten selectiever te zijn in mijn aandacht en ook vooral mijn aandacht te richten op de dingen die wel positief zijn. Omdat ik positiviteit graag verspreid, heb ik besloten elke week het beste, leukste, mooiste en meest ontroerende nieuws met jullie te delen in de nieuwe rubriek ‘Dat is pas goed nieuws’.
FEBO gaat vega
Snackbarketen FEBO richt binnenkort ook de pijlen op de groeiende groep vegetariërs en vegans in ons land. Deze week werd bekend dat ze een heuse vega variant van hun populaire grillburger hebben ontwikkeld. De vegetarische grillburger, gemaakt van soja, tarwevezels en kruiden, zal tijdens de Vegetarische Restaurantweek worden gelanceerd en daarna in het vaste assortiment worden opgenomen. De burger is nóg niet vegan, maar er wordt wel gewerkt aan een plantaardige variant van de saus en het broodje zodat ook veganisten binnenkort kunnen genieten van deze grillburger.
Plasticvrije pop-up supermarkt in Amsterdam
Deze week werd in Amsterdam de allereerste plasticvrije pop-up supermarkt geopend. De pop-up winkel is geopend in een filiaal van Ekoplaza en is een initiatief van de gemeente Amsterdam en de internationale milieuactiegroep A Plastic Planet. In de pop-up worden alleen maar plasticvrije producten verkocht en het idee is om het concept verder uit te rollen en alle filialen van Ekoplaza in Nederland te voorzien van een plasticvrije zone. Ik vind het een mooi streven, maar ik vind het jammer dat er in het concept niet is gekozen voor meer verpakkingsvrij in plaats van enkel plasticvrij. Juist een supermarkt als Ekoplaza zou hierin een voorloper kunnen zijn en heeft al veel middelen in huis om dit te realiseren. Toch is het een stap in de goede richting en juich ik het van harte toe. De plasticvrije pop-up is te bezoeken in de Ekoplaza aan de Jan Pieter Heijestraat 105-109 in Amsterdam.
De duurzame supermarktgids
De Volkskrant lanceerde onlangs de Duurzame Supermarktgids: een handige online gids waarmee je in één oogopslag kunt zien hoe duurzaam de boodschappen zijn die jij vaak koopt. Door inzicht te krijgen in jouw consumptiegedrag en door de tips die worden gegeven, wordt het een stuk eenvoudiger om de duurzamere keuzes te maken in de toekomst. Een mooi initiatief van de Volkskrant!
LEGO lanceert nieuwe blokjes van bioplastic
Deze week maakte LEGO bekend dat ze vanaf dit jaar hun nieuwe blokjes van bioplastic lanceren. Deze blokjes zijn gemaakt van plantaardige materialen, zoals suikerriet, en zullen vanaf dit jaar aan de doosjes LEGO worden toegevoegd. Het bedrijf heeft voorlopig alleen de botanische LEGO blokjes, zoals struiken, bomen en bladeren, gemaakt van dit bioplastic, maar het plan is om in de toekomst alle blokjes van dit materiaal te maken. LEGO was al zeer duurzaam speelgoed vanwege de levensduur en het gebruik van kwalitatief goed plastic, maar dit is nog weer eens een stap in de goede richting.
Nationale Week Zonder Vlees
Vanaf maandag begint de Nationale Week Zonder Vlees. Deze themaweek vindt dit jaar voor het eerst plaats en de initiatiefnemers willen hiermee vegetarisch eten onder de aandacht brengen van een breed publiek en laten zien dat vegetarisch eten smaakvol, gezond, veelzijdig en eenvoudig is. De week is groots onder de aandacht gebracht in de media en heeft bekende ambassadeurs als Hadewych Minis, Sanne Vogel, Edith Bosch, Peter Lute en Leonie ter Veld. Alhoewel ik al een aantal jaar vegetarisch eet, heb ik me wel ingeschreven als deelnemer om deze themaweek op de voet te volgen. Doe jij ook mee?