Steeds meer mensen sluiten zich af voor de negativiteit van alledag en volgen het nieuws niet meer. De negatieve berichtgevingen worden ervaren als deprimerend en de manier waarop het nieuws tegenwoordig wordt gebracht lijkt vooral sensatiebelust te zijn en enkel en alleen nog te draaien om kijkcijfers en shockwaarde. Ik besloot jaren geleden ook om het nieuws niet meer te volgen en de kranten niet meer te lezen, maar ik vind het af en toe toch jammer om zo niet meer op de hoogte te zijn van alle actualiteiten. Ik heb het volgen van het nieuws dus toch weer opgepakt, maar ik heb besloten selectiever te zijn in mijn aandacht en ook vooral mijn aandacht te richten op de dingen die wel positief zijn. Omdat ik positiviteit graag verspreid, heb ik besloten elke week het beste, leukste, mooiste en meest ontroerende nieuws met jullie te delen in de nieuwe rubriek ‘Dat is pas goed nieuws.
Instock genomineerd voor een Circular Award
Restaurant Instock is genomineerd voor de internationale Circular Awards; een prijs die wordt uitgereikt aan organisaties die een bijzondere bijdrage leveren aan de circulaire economie. Het restaurant zet zich in tegen voedselverspilling met hun restaurants en foodtruck waar wordt gekookt met de ‘oogst van de dag’, maar werkt ook actief aan bewustwording door middel van het Instock kookboek, de productie van Pieperbier en diverse masterclasses en events. Op 22 januari wordt tijdens het World Economic Forum in Zwitserland bekend gemaakt of Instock ook daadwerkelijk de award heeft gewonnen.
Onderzoek naar de schadelijke effecten van energiedrankjes
In het Algemeen Dagblad was deze week te lezen dat het Ministerie van Volksgezondheid opdracht heeft gegeven voor een onderzoek naar de effecten van energiedrankjes. Dit onderzoek is het resultaat van een oproep van diverse artsen die zich zorgen maakten over de effecten van deze populaire drankjes op de gezondheid van voornamelijk jongeren. De Staatssecretaris van Volksgezondheid vindt het te vroeg voor een verkoopverbod of leeftijdsrestrictie op deze drankjes, maar het onderzoek is in elk geval een goed begin. Het verbaast me wel dat dit nu pas ter discussie wordt gesteld. In andere landen wordt er al veel meer actie ondernomen op deze energiedrankjes. Zo werd deze week bekendgemaakt dat de supermarktketens Aldi en Asda vanaf maart geen energiedrankjes meer gaan verkopen aan klanten onder de 16 jaar.
Een nieuwe munt voor een circulaire economie
De circulaire economie groeit gestaag aan bekendheid en populariteit. Dit bleek al in de populariteit van de Week van de Circulaire Economie en ook uit de talloze interessante en spraakmakende nieuwe initiatieven op het gebied van circulair ondernemen. Zo was in Trouw deze week een leuk artikel te lezen over de ‘United’: een circulaire munteenheid om een duurzame en circulaire economie dichterbij te brengen. Bedrijven kunnen zich aansluiten bij de coöperatie ‘United Economy’ en zo samen met andere leden werken aan een circulaire economie door het geld binnen eigen coöperatie te laten circuleren, maar ook producten en diensten onderling uit te wisselen. De ‘United Economy’ maakt een netwerk van sociale en duurzame ondernemers mogelijk op landelijk niveau en lijkt vooralsnog veel potentie te hebben.
Wat levert circulair ondernemen op?
Vanwege de Week van de Circulaire Economie was er deze week in de media veel aandacht voor circulair ondernemen. Op Nu.nl was bijvoorbeeld een heel interessant artikel te lezen over de voordelen van circulair ondernemen. Aan de hand van gesprekken met ondernemers en een duurzaamheidscoördinator kwamen enkele interessante punten naar voren die circulair ondernemen interessant maken voor iedere ondernemer. Zo benadrukken de geïnterviewden de milieuvoordelen van circulair ondernemen, maar ook de winstpotentie en de investeringsmogelijkheden.
Bron foto 2: Instock
Bron foto 5: BlueCity