zonsopgang

Dat is pas goed nieuws! #33

Steeds meer mensen sluiten zich af voor de negativiteit van alledag en volgen het nieuws niet meer. De negatieve berichtgevingen worden ervaren als deprimerend en de manier waarop het nieuws tegenwoordig wordt gebracht lijkt vooral sensatiebelust te zijn en enkel en alleen nog te draaien om kijkcijfers en shockwaarde. Ik besloot jaren geleden ook om het nieuws niet meer te volgen en de kranten niet meer te lezen, maar ik vind het af en toe toch jammer om zo niet meer op de hoogte te zijn van alle actualiteiten. Ik heb het volgen van het nieuws dus toch weer opgepakt, maar ik heb besloten selectiever te zijn in mijn aandacht en ook vooral mijn aandacht te richten op de dingen die wel positief zijn. Omdat ik positiviteit graag verspreid, heb ik besloten elke week het beste, leukste, mooiste en meest ontroerende nieuws met jullie te delen in de nieuwe rubriek ‘Dat is pas goed nieuws!’.

Een vegan bedrijf starten in 2018

Vegan Challenge

Het toonaangevende tijdschrift Forbes eindigde het jaar met een enorm interessant artikel genaamd ‘Here’s why you should turn your business vegan in 2018‘. In het artikel benadrukt het zakentijdschrift dat veganisme in 2017 mainstream is geworden en dat de populariteit van deze lifestyle alleen maar zal toenemen in het nieuwe jaar, geleid door verschillende vooruitstrevende ondernemers. Het tijdschrift geeft daarom een overzicht aan redenen voor ondernemers om het veganisme te omarmen en te incorporeren in hun eigen bedrijf. Het artikel staat boordevol interessante informatie over de groeiende veganisme trend en boeiende links naar andere artikelen gerelateerd aan dit onderwerp. Voor iedereen die geïnteresseerd is in de ontwikkeling van veganisme een echte must read.

Recordomzet voor de Vegetarische Slager

De Vegetarische Slager

De laatste weken is er ontzettend veel positief nieuws te delen over de Vegetarische Slager en ook in het nieuwe jaar komt er geen eind aan het succes van dit Nederlandse bedrijf. Zo liet de Telegraaf na de Kerst weten dat de Vegetarische Slager een recordomzet had gedraaid tijdens de Kerst. Niet gek als je bedenkt dat vleesvervangers erg populair waren dit jaar en uit onderzoek is gebleken dat 1 op de 5 gezinnen een vegetarisch kerstdiner serveerden. Wij brachten de kerstdagen door bij mijn ouders en alhoewel ik de enige vegetariër in het gezelschap was, had mijn moeder een grotendeels vegetarische maaltijd op tafel gezet. Zo fijn! Daarnaast heeft De Vegetarische Slager dit jaar ook weer een mooi begin gemaakt door een samenwerking met Albert Heijn. Samen hebben ze drie koelverse vegetarische maaltijden uitgebracht die verkrijgbaar zijn bij diverse filialen van Albert Heijn. De maaltijden zijn enorm populair en dat toont maar weer eens dat er echt enorm veel vraag is naar vegetarische producten.

Wormenhotels voor iedereen

compost

Je ziet ze steeds meer in het straatbeeld van grote steden: composteerkasten waar buurtbewoners hun groente- en fruitafval kunnen inleveren in ruil voor compost. Er zijn diverse ondernemers actief met deze mooie vorm van verduurzaming in de stad en in de Volkskrant was deze week een leuk artikel te lezen over Stichting Buurtcompost die nu al veertig (!) composteerkasten in Amsterdam heeft staan en nog zestig straten op de wachtlijst heeft. De composteerkasten zijn als het ware een wormenhotel en groente-, fruit- en tuinafval wordt zo op effectieve en natuurlijke wijze omgezet tot rijke compost. Stichting Buurtcompost is niet de enige partij die werkt met wormenhotels: ik schreef eerder al over Le Compostier in Amsterdam, maar ook in bijvoorbeeld Den Haag en Amersfoort zijn er soortgelijke projecten opgezet.

Vegetarische producten worden herkenbaarder

minimaliseren op boodschappen

Alhoewel het aanbod aan vegetarische en veganistische producten in rap tempo toeneemt in de supermarkten, is het soms best een uitdaging om deze producten te herkennen. In veel producten zijn toch dierlijke ingrediënten verborgen en labels goed lezen is eerder regel dan uitzondering tijdens het winkelen. Gelukkig wordt het winkelen voor vegetarische producten steeds eenvoudiger, mede door de invoering van het ‘V-label’. Steeds meer vegetarische en veganistische producten krijgen een ‘V-label’ waarmee via de verpakking direct wordt gecommuniceerd dat het product vegetarisch is. Dit label wordt uitgegeven door de Vegetariërsbond en momenteel is de schatting dat zo’n 1300 producten in de schappen het label al dragen.

Energieruil in Amsterdam

Hermitage Amsterdam

Met een uniek systeem van waterbuizen ruilen het Museum Hermitage en de Hortus Botanicus in Amsterdam hun energie. Zo kan de Hermitage de overtollige warmte afvoeren die de Hortus maar al te goed kan gebruiken. Een ingenieus plan dat even wat voeten in de aarde had, maar uiteindelijk een enorme energiebesparing oplevert. Een prachtig voorbeeld van hoe zelfs eeuwenoude gebouwen met goede wil en inzicht kunnen worden verduurzaamd.



There are no comments

Add yours

CommentLuv badge