goed nieuws

Dat is pas goed nieuws! #29

Steeds meer mensen sluiten zich af voor de negativiteit van alledag en volgen het nieuws niet meer. De negatieve berichtgevingen worden ervaren als deprimerend en de manier waarop het nieuws tegenwoordig wordt gebracht lijkt vooral sensatiebelust te zijn en enkel en alleen nog te draaien om kijkcijfers en shockwaarde. Ik besloot jaren geleden ook om het nieuws niet meer te volgen en de kranten niet meer te lezen, maar ik vind het af en toe toch jammer om zo niet meer op de hoogte te zijn van alle actualiteiten. Ik heb het volgen van het nieuws dus toch weer opgepakt, maar ik heb besloten selectiever te zijn in mijn aandacht en ook vooral mijn aandacht te richten op de dingen die wel positief zijn. Omdat ik positiviteit graag verspreid, heb ik besloten elke week het beste, leukste, mooiste en meest ontroerende nieuws met jullie te delen in de nieuwe rubriek ‘Dat is pas goed nieuws!’.

Nederland en België in actie voor statiegeld op blikken en flessen

zwerfafval

Deze week was in de nationale media te lezen hoe Nederland en België de krachten gaan bundelen en zich in gaan zetten voor de invoering van statiegeld op alle blikken en flessen. Vanuit de samenleving en diverse organisaties is er steeds meer druk om het toenemende probleem van zwerfafval op te lossen. Uit onderzoek is gebleken dat een groot deel van het zwerfafval bestaat uit drankflesjes en -blikken en dat de invoering van statiegeld op deze producten wel degelijk een groot effect heeft op de hoeveelheid zwerfafval. Als reactie daarop hebben maar liefst negentien organisaties in Vlaanderen en Nederland de krachten gebundeld om de overheden in de landen te overtuigen van de noodzaak van de invoering van statiegeld op flessen en blikken. Ook de gemeente Amsterdam heeft zich aangesloten bij deze Statiegeld­alliantie. Ik hoop dat het snel leidt tot verandering.

Genomineerden voor het Gouden Windei passen naam en ingrediëntenlijsten aan

Gouden Windei

Ieder jaar organiseert voedselwaakhond Foodwatch de Gouden Windei Verkiezing. In deze verkiezing nomineren ze diverse producten en merken die op de één of andere manier de consument misleiden. Ook dit jaar is de verkiezing van start gegaan met de nominatie van 7 producten. Drie van de genomineerden in de verkiezing hebben nu al aangegeven hun product aan te willen passen. Zo past Albert Heijn de naam van Muesli Vezelrijk aan, zal het suikergehalte in de ketjap van Conimex worden gehalveerd en past Innocent de naam aan van hun superjuice framboos & kers, aangezien deze drank meer dan driekwart appelsap bevat. Het is jammer dat er eerst een verkiezing voor meest misleidende product moet plaatsvinden voor de merken overgaan tot actie, maar het toont wel aan dat de acties van Foodwatch enorm effectief zijn en zelfs al voor de afloop van de verkiezing het gewenste effect hebben.

Nog meer internationale publiciteit voor De Vegetarische Slager

De Vegetarische Slager

De Vegetarische Slager wint niet alleen in eigen land aan populariteit, ook internationaal gaat het bedrijf als een speer. De producten worden op steeds meer locaties verkocht en er worden unieke internationale samenwerkingen aangegaan, bijvoorbeeld met de Britse supermarkt Waitrose. Ook in de internationale media gaat dit succes niet onopgemerkt. Afgelopen week was er in The Economist een mooi artikel te lezen over de producten van De Vegetarische Slager en Schnitzelgate.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *