bier

Hemelswater

Vorige maand kwam de zoektocht naar de meest innovatieve, mooie en duurzame ideeën voor de ASN Bank Wereldprijs 2016 tot een eind. Er werden 5 winnaars geselecteerd binnen de thema’s Duurzame energie, natuur en milieu, Eerlijke handel, mode en voeding, Kinderrechten en onderwijs, Veiligheid en sociale cohesie en Zorg & Welzijn. De winnaar binnen het thema Duurzame energie, natuur en milieu was Hemelswater: een samenwerking tussen Amsterdam Rainproof, Amsterdam Knowledge Mile, MediaLAB Amsterdam, Brouwerij de Prael en ondernemer Joris Hoebe. Dit mooie initiatief wil zoveel mogelijk regenwater opvangen bij horecagelegenheden om van dit opgevangen water bier te maken. Op deze manier wordt op ludieke wijze de (lokale) problematiek rondom klimaatverandering onder de aandacht gebracht, wordt het afwateringsprobleem in Amsterdam tegengegaan en wordt er ook nog eens een mooi product gemaakt.

Om Hemelswater onder de aandacht te brengen vond in november en december een opvallende actie plaats. Vanaf 25 november stond er op het Wibauthof in Amsterdam namelijk een geheimzinnige Mysterybox. Alhoewel de inhoud niet bekend werd gemaakt werden via social media diverse hints verstuurd over de inhoud van de box. Op 14 december werd de inhoud van de Mysterybox feestelijk onthuld tijdens een evenement in Café Fest, georganiseerd door de studenten van de minor Experience and Eventmanagement van de Hogeschool van Amsterdam die ook verantwoordelijk waren voor het ludieke idee. De Mysterybox bevatte een regenton om op symbolische wijze aandacht te vragen voor Hemelswater.

Hemelswater

Middels deze actie en het project van Hemelswater zelf wordt dringend aandacht gevraagd voor klimaatverandering. Door klimaatverandering regent het steeds vaker en steeds harder. Alhoewel we graag klagen over het weer beseffen we nog niet ten volle hoe groot de consequenties zijn van deze veranderende weersomstandigheden. De stad Amsterdam kan deze hoeveelheid water niet aan, waardoor er wateroverlast ontstaat. Hemelswater hoopt met hun initiatief bij te dragen aan het verminderen van de wateroverlast en klimaatverandering onder de aandacht te brengen. Hun regenwatertonnen staan op diverse plekken in Amsterdam, waaronder bij het Volkshotel. Zo wordt het brouwproces zo lokaal mogelijk uitgevoerd en wordt het proces zo efficiënt mogelijk gehouden.

Hemelswater heeft in ASN Bank Wereldprijs wedstrijd maar liefst €8.000,- gewonnen om hun plannen te realiseren. Hun eerste biertje is al een feit en is een bitterblond genaamd Code Blond. Dit biertje is nu al te koop. Hemelswater hoopt het concept ook snel in meerdere Nederlandse steden uit te kunnen voeren in samenwerking met lokale brouwerijen. Behalve speciaalbier wordt er ook gewerkt aan de lancering van een gin-tonic gemaakt van Amsterdams regenwater. Wil je op de hoogte blijven van deze mooie initiatieven? Volg dan zeker de Facebookpagina van Hemelswater.



There are no comments

Add yours