Als er iets is dat ik heb geleerd van de Minimalism Game dan is het dat wij met z’n allen toch ontzettend veel nutteloze rommel verzamelen en blijven bewaren. Je zult er verbaasd van staan hoeveel items je eigenlijk in huis hebt die eigenlijk geen enkel nut dienen. Daarom vandaag dit handige lijstje met 10 dingen die je eigenlijk direct de deur uit kunt doen. Dat ruimt weer mooi op!
#1 Plastic tassen
Jullie zullen ondertussen vast wel weten dat ik echt geen fan ben van plastic tassen. Naast het feit dat het enorm veel grondstoffen verbruikt, worden deze tassen vaak maar enkele keren gebruikt voordat ze bij het afval belanden of, erger nog, in het milieu. Onnodig ook want er zijn tegenwoordig zoveel duurzame en leuke alternatieven voor de plastic tas! Wen jezelf aan om altijd een eigen tas mee te nemen, zoals één van deze ontzettend leuke katoenen tasjes, en doneer je oude plastic tasjes aan een (kringloop)winkel in de buurt.
#2 Handleidingen
Een gemiddeld huishouden heeft flink wat elektrische apparaten in huis en ieder apparaat komt met een flinke handleiding die bijna nooit iemand helemaal doorleest. Toch bewaren we de handleiding meestal met het idee ‘dat komt ooit nog van pas’. Echter, meestal zwerft de handleiding door het huis samen met zijn tientallen vriendjes en als we dan de handleiding nodig blijken te hebben is deze nergens te vinden. Doe direct na installatie de handleiding bij het oud papier, dat scheelt weer een stapel papier in huis. Mocht je toch een handleiding nodig hebben dan zijn deze tegenwoordig nagenoeg allemaal online beschikbaar.
#3 Administratie
Iedereen die op zichzelf woont heeft met de jaren een behoorlijke hoeveelheid administratie opgebouwd en dit alles wordt, in het gunstigste geval, in nette mappen bewaard. Dit alles neemt een heleboel ruimte in en maar zelden wordt dit ook daadwerkelijk nog eens ingekeken, laat staan bijgewerkt. Wettelijk gezien hoef je jouw persoonlijke financiële administratie niet te bewaren, maar het is verstandig om deze 5 jaar lang te bewaren in verband met eventuele belasting navorderingen. Zakelijke administratie moet 7 jaar lang bewaard worden (met uitzondering van onroerend goed zaken, dan is het 10 jaar). Echter, de meeste mensen hebben de gewoonte om de administratie nog veel langer te bewaren en dit resulteert in overvolle mappen waar het overzicht vaak ver te zoeken is. Administratie bijhouden is een rotklus, maar ga er eens een avond voor zitten om alles door te spitten en je zult er verbaasd van staan hoeveel papier er eigenlijk weg kunnen. Vergeet trouwens niet om gevoelige informatie eerst even door een papierversnipperaar te halen.
#4 Oude cosmetica
De badkamer is voor veel mensen een plek waar veel rommel wordt verzameld. Ik gebruik zelf vrij weinig verzorgingsproducten, maar ik weet dat heel veel mensen diverse flessen en blokken shampoo, zeep en andere producten op de planken hebben staan en slechts enkele producten hiervan gebruiken. Dan heb ik het nog niet eens over al die make-up producten die allang niet meer gebruikt worden, maar toch bewaard worden. Make-up is niet eeuwig houdbaar, maar toch doen we er zelden afstand van en vervangen we dit niet regelmatig genoeg. Ga eens door je ‘stash’ (zoals beautybloggers dit zo mooi noemen) heen en gooi de producten weg die je toch niet gebruikt of die ruim over hun houdbaarheid heen zijn om nare infecties te voorkomen. Andere verzorgingsproducten in de badkamer die je toch niet gebruikt kun je misschien weggeven aan iemand anders die er wel met liefde gebruik van wil maken.
#5 Oude medicijnen
Enigszins in dezelfde categorie als de oude cosmetica valt de voorraad oude medicijnen. Je zult er versteld van staan hoeveel potjes, doosjes en tubes er in de kastjes liggen voor kwaaltjes die allang verdwenen zijn. Op de één of andere manier vergeten we heel vaak de medicijnkast uit te zoeken terwijl we hiermee toch behoorlijk wat ruimte kunnen winnen. Verzamel al die oude medicijnen die niet meer nodig zijn of over datum zijn en lever ze in bij de apotheek.
#6 Drankglazen
In mijn uitzet was op de één of andere manier een hele doos vol met drankglaasjes in allerlei soorten en maten geslopen. Waarschijnlijk van één van de grootouders gehad en dan doe je deze toch niet zo snel van de hand. Met als resultaat een altijd overvolle glazenkast en een zware doos om van huis naar huis mee te slepen. Totaal nutteloos trouwens want die glazen werden stuk voor stuk nooit gebruikt. Tenzij je een echte kenner of liefhebber bent kunnen die whiskey-, port-, rum- en cocktailglazen direct de deur uit. Voor die ene keer in het jaar dat je een borrel inschenkt volstaat een regulier glas ook echt wel.
#7 Niet passende kleding
Vooral een dingetje van vrouwen: het bewaren van kleding in allerlei maten. Voor het geval dat je ooit nog afvalt/aankomt/de tijd vindt om het te verstellen. Niet doen! Ik heb ruim een jaar geleden ook eindelijk eens afstand gedaan van een heleboel kleding en het idee losgelaten dat ik ooit nog in een maatje 36 zal passen. Mocht dat wonderbaarlijk genoeg toch ooit nog het geval zijn dan koop ik wel nieuwe kleding, maar nu gaf die kleding mij alleen maar een rotgevoel en een onrealistisch doel waar ik ongemerkt iedere dag toch weer mee geconfronteerd werd. Verzamel die kledingstukken en verkoop ze of doneer ze aan een vriendin, een goed doel of de lokale kringloopwinkel.
#8 Oude tijdschriften
Zelf heb ik hier ook de neiging toe, maar het dient eigenlijk geen enkel nut om tijdschriften die reeds gelezen zijn te bewaren, tenzij je er nog grootse (knutsel)plannen mee hebt. Ik bewaar mijn oude Flow Magazines wel, maar andere blaadjes zoals kooktijdschriften of vrouwenbladen (die ik sowieso al meestal in de bibliotheek of online lees) kunnen eigenlijk direct bij het oud papier of worden doorgegeven aan iemand anders. Een nog efficiëntere en duurzamere manier om tijdschriften te lezen is via een platform als Bliyoo: dan lees je de tijdschriften eenvoudig op je mobiel of tablet en heb je helemaal geen papier meer in huis.
#9 Kapotte kleding
In de categorie kleding wil ik graag wat extra aandacht besteden aan kapotte kleding. Ik denk dat iedereen er wel last van heeft: kapotte of eenzame sokken, t-shirts met een gat erin, versleten ondergoed, en ga zo maar door. Om de één of andere reden blijven deze dingen in de kast liggen terwijl het niet draagbaar meer is en eigenlijk alleen maar ruimte opneemt. Spit je kleding eens door en verzamel alles dat kapot en versleten is. Deze kleding kun je soms hergebruiken als poetsdoek of er een handig katoenen tasje van maken (wat ik binnenkort laat zien), maar wat je echt niet meer gebruikt kun je inleveren bij één van de inleverpunten in het land. Gebruikte en kapotte kleding kun je bijvoorbeeld inleveren in één van de Sympany kledingcontainers die je door het hele land vindt, maar ook bij een lokale vestiging van de H&M (waarvoor je ook nog eens een kortingsbon ontvangt trouwens). Deze kapotte kleding wordt namelijk weer verwerkt tot textielvezels voor producten als schoonmaakdoekjes, maar ook isolatiemateriaal. Handig toch?
#10 Keukentools
Drie kurkentrekkers, 5 spatels, 2 gardes en een kleurrijke verzameling siliconen spatels. De meeste mensen hebben een ruime selectie keukentools waar ze meestal nauwelijks gebruik van maken. Geen wonder, want met 1 spatel, 1 garde en 1 kurkentrekker kunnen we het ook prima af toch? Het is niet nodig om van alle keukenartikelen een extra exemplaar te hebben dus maak er iemand anders blij mee of doneer de overtollige tools uit de keukenlades aan de lokale kringloopwinkel. Dat ruimt op in de keuken, let maar op!
Vooral dat laatste moet ik nodig minimaliseren, de rest is al aardig gelukt! Maar die keukenla mat spatels puilt nog redelijk uit…. Heel fijn ook als je dan net weer het onderste nodig hebt…..
Heel herkenbaar! Daarom probeer ik zo min mogelijk zaken nog in de lades te bewaren omdat alles daar op de één of andere manier één kluwen onvindbare rommel wordt. Het is ook hier nog ‘work in progress’ maar de rommel wordt gelukkig steeds minder.
Wat een goed idee. Hier mag ook weleens de bezem erdoorheen.
Nu de kinderen wat ouder zijn en niet zo snel meer hun bord of beker laten vallen, doen we ook al het plastic servies weg. Kinderknutsels en -tekeningen gaan ook steeds sneller de prullenbak in. Je kan alles wel blijven bewaren, maar als je er toch niks mee doet… We maken er wel vaak even een foto van en verzamelen de foto’s in een mapje op de computer.
Inderdaad, we bewaren veel te veel dingen ‘voor het geval dat’. Meestal komt het uiteindelijk nooit van pas en slepen we het wel al die jaren met ons mee en neemt het veel ruimte in. Ik neem tegenwoordig ook foto’s van kinderknutsels en -tekeningen omdat het onmogelijk is om alles te bewaren en hier maak ik dan weer een plakboek van. Veel makkelijker op te bergen.
In het meeste kan ik me helemaal vinden, maar ik vind juist dat wij met twee spatels een beetje krap zitten. Ik heb er ook nog een nodig die niet naar knoflook ruikt, had ik juist vandaag besloten. Voor zoete maaksels enzo.
Hahaha, daar let ik dan weer helemaal niet op ?. Voor zoete baksels gebruiken wij wel een siliconen spatel in plaats van een houten, dus misschien dat ik er daarom nooit zo bij heb stilgestaan.
Tijdschriften geef ik door. Ik krijg het, op mijn beurt, weer van een ander
En kleding, overtollig keuken spul, etc. breng ik naar de kringloop. Plastiek gebruik in nog, voor mijn gevoel, veel te veel. Probeer groente en fruit wel altijd mee te nemen in een papieren zak. Maar dat kan nog beter, vind ik.
Nu ik ga verhuizen heb ik wel wat aan de tips maar blijk het volgen
Goede tips!
Mij niet vreemd😊
Als je klein woont heb je vanzelf weinig tot niets overbodigs
Dat is zeker waar. Je moet wel kritisch zijn op je spullen.