Method

Ecologische Schoonmaakmiddelen: Method

Onlangs ben ik begonnen met een nieuwe reeks artikelen op Awkward Duckling over ecologische schoonmaakmiddelen. In deze nieuwe reeks zal ik regelmatig een ecologisch schoonmaakmiddel onder de loep nemen en beoordelen op duurzame criteria als milieu, dierenwelzijn, eerlijke handel en ingrediënten. Vandaag is het de beurt aan een relatief nieuw schoonmaakmiddel op de markt dat in rap tempo aan populariteit wint in ons land: Method.

Method is een van oorsprong Amerikaans merk opgericht door Adam Lowry en Eric Ryan in 2001. Sinds 2012 werkt Method nauw samen met Ecover, een producent van ecologische schoonmaakmiddelen waar ik al eerder over schreef. Het assortiment van Method bestaat uit 2 soorten afwasmiddel, 6 soorten handzeep, 2 soorten allesreiniger, keukenreiniger, glasreiniger, badkamerreiniger, douchereiniger, roestvrijstaalreiniger, granietreiniger, boenmiddel en vloerreiniger. Zeer uitgebreid dus en veel van mijn favoriete schoonmaakproducten zijn van Method.

Op de website van Method is te lezen dat zij qua ingrediënten uitgaan van het voorzichtigheidsprincipe: als er ook maar de kleinste kans bestaat dat een ingrediënt niet veilig is, dan gebruiken ze het niet in hun producten. Dit resulteert in een zwarte lijst van ingrediënten. Helaas is deze zwarte lijst nog niet vrijgegeven op hun Nederlandstalige website, maar op hun internationale website is te zien dat op deze lijst ingrediënten staan als chloor, fosfaten, ftalaten, parabenen, ammonia, EDTA, MEA, 2-butoxyethanol en triclosan. Deze ingrediënten worden beschouwd als schadelijk voor het milieu of de gezondheid. De producten van Method bevatten wel palmolie en kokosolie. Beide oliesoorten zijn omstreden vanwege de vaak niet duurzame teelt welke gepaard gaat met onder andere de kap van regenwouden en de bedreiging van diverse diersoorten. Op de website van Method vind je ook een uitgebreid overzicht van de gebruikte ingrediënten voor de producten en de werking van deze ingrediënten en het effect op de gezondheid en het milieu. Deze transparantie is enorm fijn en een voorbeeld voor vele andere merken.

Method

Net als de meeste schoonmaakproducten zijn ook de producten van Method verpakt in plastic flessen. Echter, deze flessen zijn voor 50-100% (afhankelijk van het product) gemaakt van gerecycled plastic om zo de hoeveelheid afval te beperken en minder energie te verbruiken bij de productie. De belangrijkste producten van Method zijn gecertificeerd als Cradle to Cradle. Dit houdt in dat Method op het gebied van ingrediënten, verpakkingsmaterialen en productieprocessen let op het hergebruik van de grondstoffen en hierbij streeft naar een optimaal cradle to cradle proces. Vandaar ook de flessen van gerecycled plastic. De producten van Method zijn geschikt voor vegetariërs en veganisten, er worden geen dierlijke producten in verwerkt, en dragen het leaping bunny keurmerk van Cruelty Free International. De producten worden echter wel getest op watervlooien. Deze vallen volgens de definitie van Cruelty Free International echter niet onder de dierproeven en daarom dragen zij wel het keurmerk, maar verschillen de meningen over het dierproefvrij zijn van Method. De producten van Method dragen geen fairtrade logo en hebben ook geen biologisch keurmerk.

De producten van Method zijn onder andere verkrijgbaar bij de Albert Heijn en Big Green Smile. Voor meer informatie over deze producten kun je een kijkje nemen op de website van Method.

Andere ecologische schoonmaakmiddelen waarin je misschien geïnteresseerd bent:

Dit artikel bevat affiliatelinks. Lees voor meer informatie mijn disclaimer. 

Bron foto’s: Method



There are no comments

Add yours

CommentLuv badge