Gouden Windei verkiezing 2015

Gouden Windei verkiezing 2015

Ook het afgelopen jaar is er weer volop gestemd door consumenten op het meest misleidende product van het jaar in de Gouden Windei verkiezing van 2015. Maar liefst dertienduizend stemmen zijn dit jaar uitgebracht! De ‘eer’ van meest misleidende product van het jaar, met 28% van de stemmen, gaat naar de ‘superfood’ cranberries van Albert Heijn die voor maar liefst 68% bestaan uit toegevoegde siroop en voor slechts 30% uit cranberries!

Albert Heijn was dit jaar de winnaar uit een groep van 7 misleidende producten in de schappen. Met de winst versloegen de cranberries producten als de Albert Heijn mini roomboter amandelstaaf, Appelsientje halfzoet, Aldi pasta met truffel en Rude Health biologische amandeldrink. Op de tweede plaats in de verkiezing eindigde Liga melk-aardbei, met 0,03% aardbeipoeder en 667x meer suikers, en op de derde plaats vinden we Plus light pindakaas, met 30% minder vet, maar 451% meer suiker door toevoeging van pure glucosestroop.

Het Gouden Windei wordt jaarlijks uitgereikt door Foodwatch, een onafhankelijke organisatie die streeft naar eerlijk, veilig en gezond voedsel en openheid naar de consument toe vanuit de voedingsindustrie. De Gouden Windei verkiezing is één manier waarop zij misleiding onder de aandacht brengen van het grote publiek en openheid en verandering bij de producenten proberen te bewerkstelligen.

Het Gouden Windei is dit jaar voor de zesde keer uitgereikt. Eerdere jaren is de dubieuze eer van het meest misleidende product gegaan naar natrena stevia kristalpoeder, becel pro-activ, blue band goede start! witbrood, actimel en capri-sun multivitamin. Dit jaar worden de ‘superfood’ cranberries van Albert Heijn dus aan dit lijstje toegevoegd. Gelukkig heeft de Gouden Windei verkiezing ook wel degelijk zijn uitwerking op de industrie. Zo heeft Albert Heijn al laten weten aan Foodwatch dat zij de samenstelling van de cranberries dit kwartaal zullen aanpassen zodat het percentage cranberries wordt verdubbeld tot 60%. Supermarkt Plus heeft laten weten te stoppen met hun pindakaas light en Aldi heeft aangegeven de etikettering aan te passen op de pasta met truffel. Zo zie je maar dat je als consument op allerlei manieren actie kunt ondernemen tegen misleiding in de voedingsindustrie en wel degelijk verandering kunt bewerkstelligen.

Bron foto: https://www.foodwatch.org/nl/foodwatchnl-de-voedselwaakhond/



There are 2 comments

Add yours
  1. Emma

    Gelukkig dat er dit soort programma’s zijn. Ik zat te kijken en verbaasde me omdat ik die liga’s met 0,03% aardbeipoeder in de kast heb liggen. Je trapt erin omdat het zo gezond lijkt. Niet meer kopen voortaan dus.

    • awkwardduckling

      Ja, heel begrijpelijk. Ik heb zelf ook meerdere malen die cranberries gekocht en stond er helemaal niet bij stil dat het grotendeels suiker is dat je koopt. Gelukkig dat er dit soort initiatieven zijn die ons alert houden.


Post a new comment

CommentLuv badge