Anticonsumptie

Anticonsumptie is een lifestyle die nauw aansluit bij de huidige trends van minimalisme en consuminderen. Anticonsumptie is de bewuste keuze om om geluk niet langer meer te zoeken in spullen, maar wel bijvoorbeeld in ervaringen of juist de rust die niet meer consumeren met zich meebrengt. Men zet zich hiermee af tegen de huidige consumptiemaatschappij en het consumentisme en kiest er bewust voor om zich tegen het consumeren van (nieuwe) goederen of een specifiek bedrijf of merk te keren. 

Je zou kunnen stellen dat anticonsumptie de overtreffende trap is van consuminderen. Waar bij consuminderen de nadruk ligt om bewuster om te gaan met goederen en geld en men vaker nadenkt over de noodzaak van spullen voor men een aankoop doet draait anticonsumptie om het verzet tegen het consumeren. Men kiest ervoor om niets meer aan te schaffen of juist geen nieuwe spullen meer aan te schaffen en in sommige gevallen keert de anticonsument zich tegen een specifieke branche of een specifiek bedrijf. Dit alles niet uit noodzaak of armoede, maar omdat de anticonsument hiermee graag een boodschap wil afgeven. Er wordt weleens gezegd dat je stemt met je portemonnee: jouw consumptiegedrag geeft indirect een boodschap af aan bedrijven en overheden. Waar jij je geld aan uitgeeft wordt direct financieel gesteund. Als we verandering willen doorvoeren is de snelste manier naar verandering een omslag in consumptiegedrag. Daarnaast beseffen steeds meer mensen dat het niet nodig is om mee te draaien in de huidige consumptiepatronen en dat we lang niet zoveel spullen nodig hebben om gelukkig te zijn. Een beweging die nauw verbonden is met anticonsumptie is het freeganisme.

Meer lezen:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *