De kijktip deze week is de documentaire ‘The True Cost’ over fast fashion en de vernietigende invloed van deze kant van de kledingindustrie op het milieu, de gezondheid en op hele gemeenschappen.
‘The True Cost’ staat al tijden op mijn Netflix lijst en nadat de documentaire de afgelopen weken veelvuldig werd getipt door verschillende bloggers ben ik er deze week eindelijk eens voor gaan zitten. De documentaire weet op treffende wijze de gehele keten van de productie van fast fashion in beeld te brengen, van de productie van de grondstoffen, de werkomstandigheden in de fabrieken tot aan de marketing en verkoop.
Fast fashion is de term voor het huidige landschap van de mode: een systeem waarin de trends elkaar in razend tempo opvolgen, winkels elke week een nieuwe collectie binnenkrijgen, kleding voor spotprijzen van de hand wordt gedaan en kleding wordt beschouwd als een wegwerpproduct. Dit is logisch gezien natuurlijk niet mogelijk en ergens in de keten moet de prijs worden betaald van deze fast fashion. ‘The True Cost’ weet precies aan te duiden waar dit systeem schade aanbrengt: onder andere aan het milieu door het vele gebruik van pesticiden en andere giftige stoffen tijdens de verwerking en aan de arbeiders in armere landen die voor een schandalig laag loon de kleding met gevaar voor eigen leven produceren. Zowel de psychologische, economische en sociale motivaties achter fast fashion worden onder de loep genomen en dit maakt de documentaire enorm veelzijdig en confronterend.
De documentaire ‘The True Cost’ is nu te bekijken op Netflix. Wil je meer weten over deze documentaire of wil je meer informatie over duurzamere mode bezoek dan zeker de website van The True Cost.
Bron foto’s: http://truecostmovie.com/
Lijkt me wel interessant.
Dat is het ook zeker, ik vind het een absolute must see!
Klinkt interessant. Mijn dochters kopen graag bij de Primark dus die moeten denk ik ook maar eens kijken.
Het beleid van grote ketens als Primark, Zara en H&M wordt inderdaad kritisch onder de loep genomen. Primark krijgt altijd de meeste kritiek te verduren, maar soortgelijke winkelketens zijn eigenlijk geen haar beter.