yoga

30 Days of Yoga – Week 4 & 5

Jullie hebben misschien al opgemerkt dat ik vorige week geen update heb gegeven van mijn 30 Days of Yoga Challenge. Mijn challenge is een beetje uitgelopen omdat ik mezelf er niet toen kon zetten om met het enorm warme weer van de afgelopen weken de dagelijkse yoga oefeningen te doen. Schande, ik weet het, maar het was gemiddeld 28 graden (of hoger) in huis en ik kan je vertellen dat simpele huishoudelijke klussen me al enorm veel moeite hebben gekost, de yoga oefeningen waren gewoon echt niet te doen. Gelukkig is de temperatuur de laatste week weer wat gedaald en heb ik mijn dagelijkse oefeningen weer op kunnen pakken. Voor vandaag staat mijn allerlaatste oefening van de 30 Days of Yoga Challenge gepland en ik vertel jullie vandaag alles over deze laatste weken en mijn yogavoornemens.

De afgelopen maand heb ik me op de 30 Days of Yoga Challenge van Adriene Mishler gestort en heb ik jullie via wekelijkse updates (0, 1, 2, 3) op de hoogte gehouden van deze challenge, mijn ervaringen en mijn vorderingen. De laatste week van de challenge (in mijn geval dus uitgesmeerd over 2 weken) was relatief makkelijk te doen in vergelijking met voorgaande weken. De laatste dagen zijn de oefeningen over het algemeen niet veel langer dan 20 minuten en ligt de nadruk veel op de ‘full body experience’, zoals Adriene het zo mooi zegt, de ademhaling en het synchroniseren van de ademhaling met de bewegingen. Er zijn geen enorm lastige bewegingen bijgekomen en ik ben deze laatste oefeningen dan ook redelijk pijnvrij doorgekomen.

Ze zeggen dat het gemiddeld 21 dagen duurt om een nieuwe gewoonte aan te leren, dus de yoga challenge zou meer dan genoeg tijd moeten bieden om yoga een vast onderdeel van je dagelijkse routine te laten worden. Helaas heb ik tegen het eind een aantal dagen van de challenge gemist en later ingehaald en ik kan je vertellen dat het afleren van een gewoonte vele malen sneller gaat dan in 21 dagen. Wat was het lastig om de challenge weer op te pakken zeg! Het blijft een uitdaging voor mij om tijd en gelegenheid te vinden om mijn dagelijkse yoga oefeningen te doen en vooral de afgelopen dagen heb ik meerdere malen mijn oefeningen moeten doen met een dreumes die heel graag mee wilde doen (leuk!), die er ‘yoga met hindernissen’ van maakte (minder leuk!) of die heel graag aandacht wilde door mij op mijn buik te slaan of bovenop me te ploffen (niet leuk!).

Toch merk ik dat ik het erg prettig vind om op regelmatige basis aan yoga te doen en ik voel het direct aan mijn lijf als ik een paar dagen heb overgeslagen. Na deze 30 Days of Yoga Challenge ben ik al een stuk flexibeler, weet ik beter hoe ik moet ontspannen en heb ik veel meer vertrouwen in mijn lichaam gekregen. Ik zal dus, na het beëindigen van de 30 Days of Yoga Challenge, zeker doorgaan met yoga en dit dan vooral via de video’s van Adriene. Misschien niet meer via zo’n strak schema als nu, af en toe heb je ook gewoon een dagje nodig om te relaxen, maar ik wil toch wel minimaal 4 dagen in de week mijn yoga oefeningen blijven doen en hopelijk nog veel meer bijleren.

Wil jij ook graag met yoga beginnen maar weet je niet of het iets voor jou is? De 30 Days of Yoga Challenge is een perfecte manier om kennis te maken met yoga en Adriene geeft je echt de ruimte om het zo eenvoudig of moeilijk te maken als je zelf wilt. Is zo’n challenge toch net iets teveel van het goede? Probeer dan eens een paar eenvoudige yoga oefeningen zoals de oefeningen en tips uit het e-book van Westwing voor een gezonde rug. Hebben jullie nog tips voor yoga tutorials of leuke online lessen zoals die van Adriene?

banner voor AD



There are 5 comments

Add yours
  1. Michelle

    Erg leuk om je ervaringen te volgen! Ik overweeg deze challenge ook, maar twijfel nog over een ding. Misschien heb jij het antwoord! Ik weet zeg maar bijna niets van yoga en zou graag een basis op willen bouwen. Zodat ik bijvoorbeeld ook zonder video wat oefeningen kan doen en er wat meer ‘vanaf weet’. Is deze challenge dan een mooie opstart? Is het haalbaar en leerzaam?
    Vandaag komt de yogamat die ik heb besteld, yay!
    Michelle onlangs geplaatst…Helweek #1 – Maandag: een valse start?My Profile

    • awkwardduckling

      Wat leuk dat je een yogamat hebt besteld, dat maakt het zoveel makkelijker! Mijn ervaring was op een paar lessen na ook nagenoeg nihil hoor en zelfs dat is niet echt zo blijven hangen. Yoga heeft gelukkig niet zoveel te maken met voorkennis en des te meer met meegaan in de flow, als dat logisch klinkt ;). Je kunt hier wat standaard yogaposes vinden die over het algemeen altijd wel terugkomen: https://yoga.com/poses. Maar tijdens de oefeningen is het juist de ‘truc’ om deze poses te combineren tot vloeiende bewegingen in samenhang met de ademhaling en dat is gelijk de uitdaging. De eerste dagen is het wat lastiger om de poses en de bewegingen te doen en Adriene bij te houden, maar dat wordt al snel een stuk makkelijker als je gewend raakt aan haar bewegingen en haar aanwijzingen. Zelfs voor mij en ik ben toch redelijk motorisch gestoord ;). Ik vond het een goede start en de hele basis (inclusief focus op ademhaling, ontspanning en eigen vermogens) komt ruimschoots aan de orde. Heel veel succes met je yogastart!

      • Michelle

        Het lijkt me inderdaad prettig om wat voorkennis te hebben zodat die ‘flow’ juist beter gaat! Bedankt voor de goede tips :). Fijn inderdaad om te weten dat ook, eh, motorisch gestoorden de challenge kunnen hahaha. Wat dat betreft zitten we in hetzelfde beginners-schuitje, daarom is het ook zo leuk om te volgen!
        Michelle onlangs geplaatst…Helweek #1 – Maandag: een valse start?My Profile

    • awkwardduckling

      Ja, begrijpelijk hoor, dat is hier ook elke dag weer het probleem. Daarom probeer ik ook nu na de challenge wel regelmatig de oefeningen te doen maar niet meer verplicht elke dag omdat dat gewoon niet zo haalbaar is.


Post a new comment

CommentLuv badge