Een duurzamer leven begint natuurlijk bij de producten die je koopt. Ik koop verzorgingsproducten die dierproefvrij zijn en die zo natuurlijk mogelijk zijn, mijn boodschappenkar is steeds meer gevuld met biologische producten en bij het shoppen voor interieuritems en kleding probeer ik steeds beter te letten op milieuvriendelijkheid en de arbeidsomstandigheden waaronder het product is gemaakt. Helaas is het niet altijd heel duidelijk hoe duurzaam producten eigenlijk zijn. Merken zijn vaak niet erg transparant over hun productieproces en bedrijfsfilosofie en door het enorme aanbod is het soms moeilijk om door de bomen het bos nog te zien en verantwoorde keuzes te maken. Gelukkig stuitte ik vorige week op Rank a Brand, een fantastisch initiatief dat streeft naar het verduurzamen van merken en een handige tool biedt om duurzamere keuzes te maken.
Rank a Brand is een organisatie welke zich inzet voor transparantie voor consumenten door middel van hun website waar ze diverse merken toetsen op duurzaamheid. De diverse scores worden verwerkt in rankings zodat de consument in één oogopslag kan zien hoe de merken scoren qua duurzaamheid en hoe ze scoren in vergelijking tot anderen. Zo zie je hieronder hoe de diverse supermarktketens scoren op duurzaamheid in het laatste onderzoek van Rank a Brand.
Om de duurzaamheid te beoordelen kijkt Rank a Brand naar mensvriendelijkheid, klimaatvriendelijkheid, milieuvriendelijkheid en diervriendelijkheid. Achter elke beoordeling op de website vind je een uitgebreid rapport waarin je exact kunt lezen waar de beoordeling op is gebaseerd en hoe het merk scoort op allerlei criteria. Deze beoordelingen velt Rank a Brand natuurlijk niet zomaar. Jaarlijks onderzoeken ze de diverse merken op duurzaamheid door middel van een uitvoerig onderzoek met vastgestelde criteria. Om dit mogelijk te maken is het natuurlijk wel noodzakelijk dat bedrijven meewerken en open zijn over hun beleid en hun prestaties. Mocht een bedrijf geen betrouwbare informatie kunnen afgeven, geen keurmerken of certificeringen hebben of geen rapport beschikbaar stellen, dan kan de duurzaamheid natuurlijk niet beoordeeld worden. Deze merken komen dan ook onderaan de ranglijst te staan met een negatief koopadvies. Om meer te lezen over de exacte werkwijze van Rank a Brand (waar ze heel open in zijn) kun je hier een kijkje nemen.
Natuurlijk dienen deze rankings en onderzoeksrapporten ook nog een ander doel. Rank a Brand wil met hun onderzoek ook de merken aansporen om te verduurzamen. Door de onderzoeksresultaten te publiceren hopen ze de consument aan te sporen om duurzamer te consumeren en geven ze tegelijkertijd een publieke boodschap af over de prestaties van de merken. Omdat de merken afhankelijk zijn van hun imago en verkoop hoopt Rank a Brand dat zij hierdoor gestimuleerd worden om hun merk te verduurzamen.
Momenteel is Rank a Brand met ruim 600 merken de grootste duurzaamheidsvergelijkingssite van Europa. Ik vind het een fantastisch initiatief en het is alleen al heel erg leerzaam om eens op hun website rond te kijken en in de diverse categorieën de rankings te bekijken. Ik bleef maar doorklikken en stond van sommige resultaten echt versteld! Het liefst had ik ze hier allemaal willen delen, maar ik kan jullie alleen maar adviseren om zelf eens een kijkje te nemen. Rank a Brand heeft voor de iPhone al een handige app beschikbaar, welke verkrijgbaar is via de appstore. Voor andere telefoontypes is er helaas nog geen app beschikbaar, maar wel een mobiele website zodat je ook tijdens het winkelen makkelijk kunt checken hoe duurzaam die leuke koopjes eigenlijk zijn. Echt een aanrader!
Update: Rank a Brand is samengegaan met goodonyou.eco. De uitgebreide rankings van merken en bedrijven lijkt helaas verloren te zijn gegaan.
Bron foto’s: http://www.rankabrand.nl/
Pingback: Weet jij wie jouw kleding heeft gemaakt? | Het Sushimeisje