kidsmarketing

Kijktip: De Monitor over Kidsmarketing

Tijdens de uitzending van De Monitor van afgelopen week werd aandacht besteed aan marketing gericht op kinderen. Hoe kun je als ouder je kinderen een gezond voedingspatroon aanleren wanneer zij van alle kanten worden verleid om ongezonde producten te kopen en te eten? Verscheidene organisaties hebben hun krachten gebundeld en trekken nu ten strijde tegen deze ongewilde marketing op kinderen.

Overgewicht is een groeiend probleem, ook bij kinderen. Aan alle kanten wordt er geprobeerd om dit probleem het hoofd te bieden, maar op de één of andere manier gaat kidsmarketing onverminderd verder. Onder andere de Consumentenbond, Foodwatch, de Hartstichting, de Obesitasvereniging en het Wereld Kankeronderzoek Fonds hebben de handen ineengeslagen en vormen nu een alliantie om de kidsmarketing nu eindelijk eens aan te pakken. Natuurlijk is het makkelijk om met de vinger naar de voedingsindustrie te wijzen alsof zij de voornaamste verantwoordelijke zijn voor het eetgedrag van de jeugd. Ik blijf ervan overtuigd dat de verantwoordelijkheid voor en de invloed op het eetgedrag van jongeren grotendeels bij de ouders ligt. Maar gezonde keuzes maken wordt ons tegenwoordig niet altijd makkelijk gemaakt en helemaal niet wanneer reclame wordt ingezet om juist deze gevoelige consumentengroep aan te spreken. Nu heb je als ouders natuurlijk meestal het laatste woord wanneer het aankomt op boodschappen doen. Maar wat als je als ouders ook niet meer weet wat nu wel en niet gezond is? Dan worden al die leuke kidsproducten toch behoorlijk lastig te weerstaan. En het zijn niet alleen de producten die in de winkels liggen op ooghoogte van de kinderen met felgekleurde verpakkingen en plaatjes van hun beste televisievriendjes. Het zijn ook de reclames op televisie en de alomtegenwoordigheid van deze ongezonde snacks in schoolkantines, bij sportverenigingen en zelfs in publieke ruimtes.

Benieuwd wat deze alliantie van plan is te doen aan deze kidsmarketing en wat de vertegenwoordiger van de voedingsindustrie hier eigenlijk van vindt? Kijk dan zeker naar ‘De Monitor’, een actualiteitenprogramma gepresenteerd door Teun van de Keuken. Deze aflevering van ‘De Monitor’ over kidsmarketing is onderdeel van een groter dossier van ‘De Monitor’ genaamd ‘Dikke kinderen’. De gehele aflevering van ‘De Monitor’ van zondag 15 februari was helaas niet in te sluiten op deze pagina, maar je kunt deze op de website van De Monitor bekijken. Het onderdeel over kidsmarketing is het eerste item dat aan de orde komt in de aflevering. Wat vinden jullie eigenlijk van de marketing van producten op kinderen? Hebben jullie hier geen problemen mee of zijn jullie van mening dat dit echt niet moet kunnen?

4 gedachten over “Kijktip: De Monitor over Kidsmarketing”

  1. Ik vind dat je als ouders toch altijd het laatste woord hebt. En ik vertel mijn kinderen ook altijd wel dat die reclames proberen je over te halen iets te kopen en dat je er niet zo maar moet intrappen.

    1. Daar ben ik het helemaal mee eens en ik denk dat mediaopvoeding tegenwoordig ook onvermijdelijk is als je kinderen hebt. Helaas zijn er nog genoeg mensen die misschien niet weten hoe ze dit moeten aanpakken en hoe ze om moeten gaan met al die kidsmarketing.

  2. Ik vind dat je als ouders sowieso verantwoordelijk bent. En ja, de consumentenbond vind ik ook wel verantwoordelijk, maar minder verantwoordelijk als de ouders. Lijkt me heel interessant.

    1. Het is zeker een interessante discussie. Ik vind ook dat de meeste verantwoordelijkheid bij de ouders ligt, maar soms wordt het ouders ook wel heel erg moeilijk gemaakt. Dan moet je behoorlijk sterk in je schoenen staan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *