groente en fruit

De vernieuwde Schijf van Vijf

Al enige maanden gonst het internet van de berichten over de nieuwe voedingsrichtlijnen van Het Voedingscentrum, maar dit voorjaar is het dan echt zo ver: de nieuwe Schijf van Vijf wordt eindelijk geïntroduceerd. In april vorig jaar schreef ik al een artikel over de plannen voor de nieuwe voedingsrichtlijnen, maar nu de Richtlijnen Goede Voeding bekend zijn gemaakt valt er nog veel meer te zeggen over het nieuwe voedingsadvies.

De Schijf van Vijf is een alom bekend advies voor gezonde en gevarieerde voeding. Zowel Het Voedingscentrum als de Schijf van Vijf hebben de laatste jaren flink onder vuur gelegen en nieuwe diëten, leefpatronen en voedingsgoeroes stonden soms lijnrecht tegenover de adviezen van de Schijf van Vijf. Alhoewel ik niet altijd de grootste fan ben van de adviezen van Het Voedingscentrum vind ik het wel belangrijk dat er een instantie is die voor iedereen toegankelijke en begrijpelijke informatie beschikbaar stelt over een gezond voedingspatroon.

Schijf van Vijf

De nieuwe Schijf van Vijf heeft een aantal adviezen overgenomen van de oude Schijf van Vijf. Zo blijven de volgende adviezen in elk geval gelden:

  • 200 gram groente en 200 gram fruit per dag
  • vaker kiezen voor volkoren graanproducten in plaats van witte varianten
  • zachte vetten en olie in plaats van boter en harde margarine
  • minder rood vlees en bewerkt vlees
  • enkele porties zuivel per dag
  • elke week vis
  • minder zout
  • minder frisdrank

Naast deze adviezen biedt de nieuwe Schijf van Vijf een aantal aanvullende adviezen, waaronder:

  • meer peulvruchten
  • dagelijks ongezouten noten
  • dagelijks groene of zwarte thee
  • gefilterde koffie in plaats van ongefilterde koffie
  • minder vruchtensappen
  • liever geen alcohol

Naast deze praktische adviezen zal er ook enige verandering plaatsvinden in de vormgeving en communicatie rondom de nieuwe voedingsadviezen. Zo zal er meer aandacht zijn voor het eenvoudig en herkenbaar maken van de nieuwe Schijf van Vijf en zal deze meer rekening houden met de diverse eetculturen die ons land rijk is. Wat ik ook een prettige ontwikkeling vind in de nieuwe Schijf van Vijf is het positieve effect op het milieu van deze nieuwe voedingsadviezen. Het advies om minder vlees te eten en meer plantaardig te eten heeft in vele opzichten een positieve ecologische uitwerking en kan mogelijk de duurzaamheidsbeweging in ons land nog een extra zetje geven.

Op 4 november 2015 werden de nieuwe Richtlijnen Gezonde Voeding gepresenteerd aan het publiek en deze maanden worden gebruikt om deze richtlijnen uit te werken tot het beeld- en voorlichtingsmateriaal dat we allemaal kennen van Het Voedingscentrum. De vernieuwde Schijf van Vijf zal in het voorjaar worden gepresenteerd.

Bron foto 2: http://www.voedingscentrum.nl/



There are 5 comments

Add yours

Post a new comment

CommentLuv badge